FROM THE BLOG

10 PR-tips van journalisten

pers

Uiteraard kan je een gespecialiseerd bureau als The Cult of Content inhuren om je PR te voeren, maar misschien wil je het wel zelf in handen nemen? Wij sprokkelden alvast 10 low budget tips die ook jij kan toepassen in je PR & communicatie

Bouw een persoonlijke band op met journalisten

Jij hebt hen nodig, maar andersom is dat net zo goed. Door een fijne relatie te onderhouden schep je een win-win en wordt jou vast veel meer gegund, dan dat er geen of een verzuurde relatie is.

Richt je naar de juiste media

Op je nieuwe modelabel zitten ze bij Boer & Tuinder echt niet te wachten. Tenzij het misschien om laarzen gaat. Richt je met je communicatie naar de juiste kanalen.

Geef journalisten de primeur

Je communiceert eerst het nieuws naar de pers – desnoods met een embargo – maar hen inlichten na de lancering, dat is vijgen na Pasen.

Zorg voor relevant nieuws

Uiteindelijk bepaalt de journalist nog altijd zelf of hij/zij het nieuws publiceert of niet. Enkel berichten met voldoende ‘nieuwswaarde’ komen in aanmerking. Communiceer dan ook alleen als je echt wat te melden hebt. Overspoelen werkt averechts, geloof ons!

Verleid de journalist

En dan bedoelen we om je nieuws te lezen. Met bakken vallen ze in de mailbox, dus een titel of afzender die prikkelt, kan al helpen om uit de massa te springen.

Doe het van de eerste keer goed

Niets minder professioneel dan je persbericht uit te sturen vol met fouten of een vergeten bijlage en enkele minuten/uren later een correctie te moeten mailen. Lees alles een aantal keer na voor je op ‘send’ drukt.

Maak het journalisten makkelijk

De arme stakkers krijgen heel wat input te verwerken. Een professioneel geschreven persbericht kan voor een groot deel overgenomen worden. Bezorg ze gestructureerd en gelijk alle info. De kans dat ze het oppikken is een stuk groter!

Bel enkel als het relevant is

Een journalist bel je alleen als het relevant is.

Ga niet over tot stalking

Ok, een mailtje opvolgen kan één keer, maar als het nieuws dan niet wordt opgepikt wil dit zeggen dat het nieuws niet interessant genoeg was. Stalking heeft nog nooit geholpen.

Stop alles wat je hebt in de titel en de eerste zinnen

Als die niet scoren kan je het voor de rest ook wel schudden.

Meer weten?

Wil je meer weten over de manier waarop je je communicatie en PR professioneel kan aanpakken? Misschien loont het dan wel de moeite om eens met de professionals van The Cult of Content samen te zitten. Wij kennen het klappen van de zweep, onderhouden relaties met pers en journalisten en weten te scoren met jouw communicatie!

Hosting door Fraai