5 manieren om je doelgroep te laten reageren 

Instagram marketing

Vormt e-mailmarketing een belangrijk onderdeel van je contentmarketing? Dan haal je er maar beter zoveel mogelijk reacties uit, toch? Niet zo simpel vandaag de dag, maar ook niet onmogelijk. Met deze 5, minder gebruikelijke, manieren verhoog je alvast je kansen. Ze zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en worden met succes toegepast. Waarom zou je deze best practices links laten liggen? 

  1. Speel in op het rechtvaardigheidsgevoel van je lezers 

Heel wat mensen komen spontaan in opstand tegen onrechtvaardigheid, daar kun jij je voordeel mee doen. Door te appelleren aan het rechtvaardigheidsgevoel van de ontvangers, verhoog je de kans op actie. Een voorbeeld dat wordt gebruikt door een kleiner IT-bedrijf richting de zelfstandigen: ‘Vind jij het oké dat enkele grote kmo’s gebruik kunnen maken van state-of-the-art en goedkope IT-netwerken?’ 

  1. Speel in op de tijd die je in je producten en/of diensten hebt gestoken

Iets waar je uren en/of dagen aan hebt gewerkt, voorbereid en geschaafd: dat moet toch goed zijn? Althans, dat denken we toch. Reken maar dat we makkelijker overstag gaan als we lezen dat er uren aan werk is in gekropen. Soms kan je dus beter wat treuzelen en er langer over doen, dan voor de snelste oplossing kiezen. Speel in op de tijd aan research die in je product is gekropen, dat je jaren hebt geschaafd aan deze formule of focus op het ambachtelijke. Denk maar aan handgestikt. 

  1. Ga aan het rijmen

Rijmen iets voor kinderen? Kan best zijn, maar het blijft wel hangen bij je doelpubliek. Rijmpjes werken. Mensen hechten bovendien geloofwaardigheid aan elementen die rijmen, een psychologisch effect. Rijm kan makkelijk verwerkt worden door onze hersenen, waardoor je sneller doordringt en je boodschap langer blijft hangen. Kun je rijmen in je mail of met een slogan, laat deze kans dan zeker niet liggen. 

  1. Geef de touwtjes uit handen 

Mensen nemen graag autonoom beslissingen. Het gevoel te hebben van controle doet wonderen. Breng dus je boodschap over, doe een aanbod, maar laat de keuze in handen van de lezer. Schotel ze dus ook niet één, maar twee of drie opties voor. Je zal dan ook merken dat ze meestal voor de gulden middenweg kiezen. Laat de ontvangers ook de keuze hoe ze reageren: bellen, mailen, appen: het kan allemaal, of zou toch moeten kunnen. 

  1. Bundels werken 

Reken maar dat bundels werken, niet voor niets werken heel wat grote ondernemingen ermee. Mensen gaan graag in op voordeel wanneer ze meerdere zaken tegelijkertijd bestellen. Je hoeft trouwens niet op elk element uit een bundel korting te geven. Doe je dit enkel op de belangrijkste onderdelen, dan werkt het ook. Ga dus voor twee, drie of vier items in een pakket en benadruk de korting op het leukste of meest essentiële onderdeel. Kijk maar hoe Telenet of Proximus het aanpakt. 

Aan de slag 

Zo, je hebt deze best practices op zak, tijd om aan de slag te gaan. Besteed jij je e-mailmarketing of contentmarketing liever uit? Dan kan je steeds op onze ondersteuning beroep doen. Yep, wij werken ook met pakketten, gaan met plezier aan het rijmen en met met een glimlach steken we uren werk in je mails. Al houden we je contentmarketing uiteraard uiterst betaalbaar.