5 tips bij het kiezen van je copywriter

Tips bij het kiezen van je copywriter

Nood aan sprankelende teksten? Wil je een professionele copywriter inschakelen, maar heb je geen idee waar te beginnen? Wel, met de volgende tips kom je alvast een heel eind en vind je ongetwijfeld een tekstschrijver die bij je past! 

Tip 1: Bekijk de website van de copywriter

In contact met een potentiële copywriter? Bekijk zijn/haar website. Bekijk of de teksten je bevallen en of de stijl bij je past. Let wel, een goede copywriter kan meerdere stijlen aan en past zich aan jouw wensen en manier van communiceren aan. Beschikt de copywriter niet over een website of vind je de teksten zacht uitgedrukt matig, dan moet je meer dan waarschijnlijk verder kijken. Een copywriter moet klanten kunnen overtuigen, als dat met zijn/haar eigen teksten niet lukt, dan gaat het zeker niet werken met jouw teksten. 

Tip 2: Vraag enkele teksten en referenties op 

Twijfel je aan de capaciteiten en kwaliteiten van je copywriter? Vraag enkele voorbeeldteksten op. Je copywriter is geen sociaal werker, dus verwacht niet te veel gratis, maar hij/zij kan vast wel enkele reeds geschreven teksten aanleveren. Zo weet je meteen welk vlees je in de kuip hebt. Bij voorkeur heeft de copywriter in kwestie wat ervaring en/of affiniteit met jouw sector, maar we herhalen: een goede copywriter is van heel wat markten thuis en kan zich snel inwerken in jouw doelgroep en de tone of voice van jouw bedrijf in de vingers krijgen. 

Tip 3: Kies voor iemand flexibel en betrouwbaar

Ga je voor een freelancer, kies dan voor een betrouwbaar exemplaar. Freelancers willen het al wel eens niet te nauw nemen met afspraken en dat kan zeker met strakke deadlines een probleem vormen. Een minimum aan flexibiliteit is mooi meegenomen. Soms is het immers nodig om snel te kunnen schakelen. 

Tip 4: Ga voor een persoonlijke klik 

Een goede copywriter heeft aan enkele woorden genoeg om te vatten wat je nodig hebt. Hij/zij denkt met je mee, komt met suggesties en is in staat van weinig, veel te maken. Een copywriter dient commercieel met je mee te denken. Uiteraard moet hij/zij spelen met taal, maar een overtuigende copywriter hoeft geen taalkundige te zijn. Vaak draait het om vlotte teksten, overtuigende call to actions en een stijl die aanzet tot verder lezen en vooral actie. In de praktijk blijken journalisten en andere academisch geschoolde profielen vaak de commerciële touch te missen om van jouw teksten een succes te maken. Verder is het natuurlijk ook belangrijk dat de persoonlijkheid van de copywriter je ligt, zeker als je er veelvuldig mee gaat samenwerken. 

Tip 5: Zorg dat je copywriter het medium in de vingers heeft

Webteksten schrijven is een heel andere tak van sport dan het schrijven van long copy of interviews voor magazines en een korte, krachtige headline is dan weer wat anders … Je merkt het: kies een copywriter die thuis is in het medium. Bij webteksten dient er rekening gehouden te worden met SEO, een tekst voor nieuwsbrieven moet catchy en actiegericht zijn, terwijl bij het bedenken van een sterke slagzin heel wat creativiteit aan te pas komt. Je hebt zeker en vast alleskunners onder de copywriters, maar kies er eentje die thuis is in het gewenste medium. 

Reken op The Cult of Content voor je copywriting 

Nood aan een ervaren copywriter met wie het aangenaam en succesvol samenwerken is? Bij The Cult of Content schrijven we met plezier je copy uit. Informeer zeker eens naar de mogelijkheden. 

    Write a comment

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.