FROM THE BLOG

5 copywriting tips voor jouw contentmarketing

Content is er altijd en overal, er is geen ontkomen aan. Meer nog als bedrijf heb je het meer dan ooit nodig. Of het nu video’s, foto’s of geschreven content is, je maakt er maar beter gebruik van. We kunnen allemaal (of de meeste onder ons toch) lezen en schrijven, maar niet iedereen kan goede content produceren. Goede content boeit en zorgt voor meerwaarde! Wij geven je hieronder alvast 5 tips om de copywriting van jouw content naar een hoger niveau te tillen. .

Bepaal je stijl en tone of voice

Voor wie maak je content? Wat is het doel dat je wil bereiken? Wie gaat je content produceren en/of schrijven? Op basis van deze vragen kan je de stijl bepalen die de lezer te zien krijgt. Wil je een ouder publiek bereiken met zakelijke content? Gebruik dan bijvoorbeeld ‘u’. Wil je toch gaan voor een jonger publiek met vlotte sfeervolle content? Wees dan niet vies van het woord ‘je’ en probeer tussen je tekst door eens een Engels woord te ‘smijten’. It works! Zorg wel dat je consistent blijft, dat zorgt op termijn voor herkenbaarheid.

BUI is key

Probeer wat speelsheid in je teksten te krijgen door woorden in vet, cursief en onderlijnd te zetten. Zo worden de ogen meteen naar deze woorden getrokken en ziet iedereen wat belangrijk is in je tekst. Niet iedereen zit te wachten op jouw epistels en dan is het wel makkelijk als de belangrijkste zaken meteen opvallen.

Gebruik ritme

Door het gebruik van ritme wordt het lezen van een tekst aangenamer. Hoe? Gebruik eens een elliptische zin. Een wat? Een elliptische zin is een zin zonder onderwerp en persoonsvorm.

Ook een doorstreept woord kan voor ritme zorgen. Dit heeft de functie om toch leesbaar te zijn, zonder dat dit er eigenlijk echt zou moeten staan. Op deze manier wordt een saaiere tekst meteen wat leuker om te lezen.

Trek de aandacht

Een titel trekt hoe dan ook de aandacht. Niet alleen is de titel het eerste wat mensen lezen, het vat vaak ook het hele artikel samen. Ook witruimte onder de titel en tussen alinea’s kan de aandacht trekken. Laat daarom altijd wat witruimte zodat het aangenamer wordt het artikel te lezen. Zorg wel dat je titel min of meer de lading dekt. Je hebt er niets aan de lezer te misleiden of te laten klikken en dan ontgoocheld achter te laten.

Zo simpel als 1,2,3

Wil je graag producten, diensten of karakteristieken van je bedrijf opsommen? Werk dan met een 1-2-3tje. Het is beter om een opsomming van drie te gebruiken, dan om er vier op te sommen. Ook al geef je meer informatie door er een vierde bij te zetten, het is voor een lezer aangenamer om er drie te lezen zodat hij/zij dit gemakkelijker kan onthouden.

Heb je nog vragen of wil je graag nog meer tips over copywriting? Geef ons gerust een seintje. Wij geven je graag wat extra advies en/of zetten je op weg.

Hosting door Fraai