7 tips om jouw webteksten wat extra’s te geven

Schrijven voor het internet is een kunst. We geven het toe, niet zo een heel moeilijke, maar je moet het wel in de vingers hebben. Je moet rekening houden met SEO en toch een vlot leesbare tekst produceren. Wil je er zelf mee aan de slag? Wel, met deze tips kom je al een heel eind. Gratis en voor niets, zo zijn we. Zit je er toch mee in de knoop? Dan weet je ons vast wel te vinden.

Tip 1: Schrijf op maat van je gebruikers

Ken je doelgroep en schrijf in een begrijpelijke taal, op maat van je doelpubliek. Het klinkt simpel maar blijkt in praktijk toch vaak lastig. Schrijf niet te hoogdravend, gebruik gerust wat humor in je webteksten en maak je teksten niet te lang. Geen hond wil minutenlang lezen op het web. Vergeet ook je zoekwoordenonderzoek niet. Zo weet je op welke zoekwoorden gezocht wordt in Google en kun je ze verwerken in je teksten. Overdrijven hoeft niet, verwerk ze op een natuurlijke manier.

Tip 2: Schrijf over de voordelen

Jouw website dient natuurlijk om jouw voordelen in de kijker te zetten, de zaken die je dienstverlening bijzonder maken voor het voetlicht te brengen en zet aan tot actie. Schrijf actief, werk met call to actions (zonder overdrijven) en zorg dat je voordelen en usp’s voldoende naar voren komen in je webcopywriting. Schrijf over de voordelen voor je (potentiële) klant, niet over de voordelen van je producten.

Tip 3: Gebruik afbeeldingen en video

Ok, het is misschien een beetje tegen onze eigen business, maar gebruik afbeeldingen en video. Mensen kijken liever dan ze lezen en het zorgt voor dynamiek op je site. Goede content trekt bezoekers aan. Zorg er wel voor dat je een ALT-tekst aan je afbeelding meegeeft, anders kan Google er weinig mee. Houd je filmpjes kort en krachtig!

Tip 4: Zet belangrijke informatie bovenaan

Niemand, we herhalen niemand, scrolt door als het begin van je website niet overtuigend geschreven is. Houd er rekening mee dat je webteksten en pagina’s gescand worden en dat de belangrijkste info maar beter bovenaan staat, wil je deze zeker meegeven aan de bezoeker.

Tip 5: Herhaal

Herhaling werkt, geloof ons maar. Wil dit zeggen dat je je gedrag moet aanpassen tot het niveau van de papegaai. Nee, maar zorg wel dat de belangrijkste items een paar keer terugkomen, maar dat kan op verschillende pagina’s zijn. Maak het de bezoekers van je website makkelijk om contact op te nemen. Als ze je willen bereiken, wil je de kans niet laten schieten.  

Tip 6: Vertel een verhaal

Een vleugje creativiteit is wel handig bij het schrijven van webteksten. Een meeslepend verhaal waar pit in zit blijft langer hangen en schept meteen een band. Durf er met je copywriting en content gerust wat uitspringen. Er is al eenheidsworst genoeg en je moet de potentiële klant redenen geven om voor jou te kiezen.

Tip 7: Houd het to the point

Mensen hebben tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis, kom dus snel to the point. Vaak zijn (potentiële) klanten op zoek naar zeer specifieke info en die geef je ze maar beter zo snel en onverbloemd mogelijk. Je hebt maximaal enkele minuten om bezoekers te overtuigen, gebruik je tijd optimaal.

Webteksten nodig?

Kom je ondanks deze tips niet verder dan een knipperende cursor en kromme zinnen? Geef ons een seintje en wij bekijken het graag voor jou. Weet dat het schrijven van webteksten en online copy voor ons gesneden koek is en we er vaak niet meer dan twee uurtjes werk aan hebben. Geweldige webteksten voor geen geld dus!

    1 reactie
    Write a comment

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.