Blog

Vriend Zuckerberg van Facebook heeft heel wat veranderingen aangekondigd. Merken en media zullen moeilijker hun boodschap bij de mensen krijgen, dat is heel kort door de bocht de conclusie. Maar hoe ga je daar nu het best mee om en hoe dien je je aanpak aan te passen op het sociale netwerk om toch nog te scoren? Er heerst best wel wat paniek, maar is dat allemaal nodig? 

Kwalitatieve content is key

Meer dan ooit focust Facebook op kwalitatieve content en het creëren van een waardevolle relatie met klanten en fans. Uiteindelijk zal de interactie van personen met de content van merken en media eraan bijdragen dat berichten een grotere zichtbaarheid krijgen in het nieuwsoverzicht. Lees: zorg voor content met interactie en val op in de massa. Live video-uitzendingen vormen hier de basis. Deze genereren volgens het platform zelf, zes keer meer interactie dan ander video’s en verdienen dus ook een plaatsje in je strategie. Trouwens, in je paginastatistieken kan je perfect zien welke content voor interactie zorgt en welke totaal niet. Deze vormen de basis om je strategie verder te bepalen. Zo weet je ook gelijk waar je je beperkte tijd in dient te investeren. 

Aan de slag met groepen

Elk bedrijf heeft tegenwoordig wel een pagina, maar de interactie vindt plaats in groepen. Je kan deze groep trouwens koppelen aan je pagina. Zo breng je mensen met dezelfde interesses samen en kun je de interactie stimuleren. Deze interactie zorgt er vervolgens voor dat je zichtbaarheid verhoogt in het nieuwsoverzicht.

Nog enkele belangrijke punten om mee rekening te houden:

  1. Berichten moeten meer dan ooit waarheidsgetrouw en verifieerbaar zijn. De strijd met ‘fake news’ wordt namelijk opgevoerd.
  2. Berichten moeten relevant zijn en de ontvanger daadwerkelijk boeien. Aanzetten tot interactie is zeker en vast een plus.

Of je al dan niet succes hebt op Facebook kun je enkel bepalen met heldere doelstellingen. Dit kunnen commerciële doelstellingen zijn, maar net zo goed HR-doelstellingen. Zonder de doelstellingen helder te definiëren kan je op geen enkele manier het succes van Facebook bepalen. Verwacht geen onmogelijke zaken, geen enkele business kan enkel en alleen op facebook draaien, misschien een uitzondering niet te na gesproken. 

Bepaal bovendien wat je belangrijk vindt. Blijf je sturen op het aantal bereikte personen of is het aantal reacties en clicks belangrijker?  Je algemene communicatie aanvullen met gerichte advertenties valt zeker aan te bevelen. Zo bereik je immers personen met een specifieke interesse of met een koopintentie. De kans op interactie is bovendien ook een stuk groter bij deze doelgroep. Knoop het in je oren. 

Meer weten?

Meer weten over de veranderingen die Facebook plant en hoe er als bedrijf mee om te gaan? Wij vertellen je er met alle plezier meer over!

We weten allemaal dat bedrijven het steeds moeilijker krijgen om zonder te betalen een publiek te bereiken op Facebook. Een uitdaging voor ons als contentmarketeers.

We moeten er geen doekjes om winden: het bereik daalt zienderogen. Terwijl onze campagnes nog bijzonder goed lopen is het organische bereik stevig teruggevallen. Ons niet zo vriendelijk mailtje naar Zuckerberg bracht weinig zoden aan de dijk. Natuurlijk proberen we daar een mouw aan te passen en oplossingen aan te reiken. Met de onderstaande tips maak je alvast heel wat meer kans om toch nog op de tijdlijn van je doelpubliek terecht te komen.

 

  1. Initieer zelf de interactie

Welke thema’s binnen je onderneming kunnen voor interactie met je doelpubliek zorgen? Denk erover na! Snel antwoorden op vragen is niet genoeg meer tegenwoordig. Over welke onderwerpen wil je een gesprek aangaan en hoe ga je deze topics naar voren schuiven? Facebook hecht meer en meer belang aan deze interactie dus je zoekt deze maar beter actief op.

 

  1. Mik op de portefeuille, het hoofd en het hart

Misschien wat kort door de bocht, maar hebben we je aandacht of niet? Heb je het over geld, besparingen of een zaakje kunnen doen, dan krijg je veel sneller aandacht. Ook een dienst die je klanten verder helpt valt zeker te overwegen. Denk daarbij aan een vragenuurtje, een hulplijn of een stappenplan.

Het hoofd bereik je door in te spelen op actuele thema’s en zaken die mensen bezighouden. Weet wat er speelt, deel je kennis over het onderwerp en leg de link met je product of dienst.

Weet wat je klanten enthousiast maakt en wat hen raakt. Maar, wees voorzichtig! Voor je het weet valt je communicatie verkeerd en krijg je commotie.

 

  1. Steek tijd in het aangaan van engagement

Zorg voor afwisseling en structuur in je berichten. Enkel en alleen zelfpromo gaat al snel vervelen. Vooruit denken is daarom een noodzaak. Een contentkalender is een must, ook al hoeft dit niet al voor een heel jaar vastgelegd te worden. Leg op voorhand de thema’s en onderwerpen vast die je wil aanraken. Krijg je volgers zover dat ze reageren dan zal Facebook je belonen met visibiliteit.

 

  1. Help je volgers verder

Maak content die minder belang heeft voor je eigen belang en meer voor het belang van de mensen die je wil bereiken. Verkopen moet geen prioriteit zijn, maar wel mensen binden. Als je mensen bindt volgt de rest wel vanzelf.

 

  1. Stimuleer onderlinge dialoog

Mensen hebben meer interesse in de mening van anderen, dan in deze van de onderneming. Mensen willen gehoord worden en ventileren, gesprekken afkappen is dus uit den boze. Luister, stimuleer en ga ermee aan de slag.

 

Meer weten

Meer weten over de mogelijkheden van Facebook of hulp nodig bij je contentstrategie? Je weet ons wel te vinden!

 

Socialselling

Waarom inzetten op LinkedIn?

Omdat social selling werkt natuurlijk. De best presterende salesprofessionals maken veelvuldig gebruik van social media! Je bouwt makkelijker relaties op en relaties doen verkopen. Bovendien verhoog je de kans dat prospects jou spontaan benaderen en aangezien ook de privacywet steeds strikter wordt, worden deze leads nog belangrijker.

Wat moet ik doen om succes te hebben op LinkedIn?

Zorg eerst en vooral dat je de basics op orde hebt.

De bedrijfspagina is op orde

Een LinkedIn company page is onmisbaar. Het is gratis en vormt hét visitekaartje van jouw bedrijf. Zorg ervoor dat:

  • Het helder is wat je bedrijf doet, welke oplossingen je biedt, wat je uniek maakt en dat je contactgegevens aanwezig zijn.
  • Plaats een relevante en aantrekkelijke achtergrondafbeelding op je pagina
  • Zorg dat je medewerkers je bedrijf ook op hun LinkedIn profiel vermelden en aangeven dat ze er werken. Je geeft er je bedrijf een persoonlijk gezicht mee en prospects kunnen makkelijker met je in contact komen.
  • Uiteraard volgen bij voorkeur al je medewerkers je company page.
  • Deel regelmatig content met meerwaarde (hier kunnen we bij helpen :-))

 

Maak het makkelijk

Om je medewerkers te activeren moet je ze het makkelijk maken. Hoe?

  • Zorg voor een aantal achtegrondtemplates, zo dragen ze een uniforme uitstraling uit en hebben ze gelijk een header boven hun profiel.
  • Een uniforme bedrijfsomschrijving bij elke medewerker komt goed over.
  • Een bedrijfsfilmpje kan natuurlijk door iedereen op zijn/haar LinkedIn profiel gedeeld worden.

 

Laat LinkedIn aansluiten op je sales- en marketingactiviteiten

Ben je op andere kanalen bezig met een marketing- of reclamecampagne, zorg dat dat je LinkedIn-profiel en de content die erop verschijnt hierbij aansluit. Dit maakt het veel aannemelijker dat prospects je InMail verzoek zullen accepteren. Relevante content wordt bovendien gedeeld, waardoor je bedrijf weer in the picture komt te staan.

Meer weten?

Meer weten over de mogelijkheden van LinkedIn voor je contentstrategie? Geef ons een seintje, we vertellen je er graag meer over.

E-mail marketing

Gefeliciteerd! Je hebt besloten om e-mailmarketing in te zetten voor je onderneming en dat is een mooie stap. Er zijn heel wat oplossingen en software die je hierbij kunnen ondersteunen. Om door het bomen het bos te zien kan je vast wel wat hulp gebruiken. Uiteraard reiken we je bij The Cult of Content de helpende hand. Wij geven je alvast 7 tips mee om op een verstandige manier je e-mail marketing tool te kiezen!

Tip  1
Kies voor software die op een automatische manier bounces en afmeldingen verwerkt

Adressen houden soms op te bestaan en niet iedereen zit na een tijdje nog te wachten op je e-mails. Een systeem dat automatisch deze mailadressen wist is dan wel makkelijk. Kijk geregeld deze bounces ook eens na. Vaak wil dit zeggen dat je contactpersoon bij een klant/bedrijf verdwenen is. Het ideale moment om even contact op te nemen, zowel met je oude als nieuwe contactpersoon.

Tip 2
Kies voor een systeem met heldere statistieken

Natuurlijk heb je niet de tijd om urenlang statistieken uit te vlooien. Kies voor een systeem met heldere statistieken die je makkelijk kan interpreteren. Zoek naar wat werkt en niet werkt. Misschien scoren bepaalde aanbiedingen wel bijzonder goed. Onthoud: meten is weten!

Tip 3
Zorg dat je mails ook op de smartphone vlot te lezen zijn

Zorg dat je e-mailing in alle e-mail clients vlot te lezen valt. Weet dat het merendeel van de mails ondertussen op de smartphone worden gelezen.

Tip 4
Kies voor snelheid

Een snelle oplossing is belangrijk, lezers hebben tegenwoordig geen geduld meer. Zorg voor een snelle verzending, dat de afbeeldingen snel laden en een fijne doorkliksnelheid. Vraag expliciet naar de verzendcapaciteit van je oplossing en de garantie daarop.

Tip 5
Keuze bij opt-in

Mensen moeten uitdrukkelijk de toestemming geven via een opt-in om e-mails te ontvangen. De wetgeving wordt trouwens strikter vanaf volgend jaar. Zorg dat je systeem verschillende opt-in mogelijkheden kan aanbieden. Of je nu voor een dubbele opt-in gaat of niet, je moet de mogelijkheid in elk geval hebben.

Tip 6
Kies voor een goede aflevering

Een mail succesvol afleveren klinkt eenvoudiger dan het is. Er is best wel wat technische kennis en monitoring voor nodig. E-mailservers met een goede reputatie zijn een must om je mail bij je geadresseerden te krijgen. Alleen bedrijven met de juiste technische kennis en goede reputatie kunnen  je een goede aflevering bieden.

Tip 7
Integreer met andere software

Je wil natuurlijk makkelijk je e-mailcampagnes kunnen verzenden, toch? Professionele systemen kan je dan ook koppelen met je CRM-pakket. Dit is handig want zo kun je sneller schakelen, heb je minder werk, gaat geen info verloren en kan je heel doelgericht werken op een up-to-date klantenbestand. Heb je ook een webshop of een e-commerceplatform? Dan is dit zeker belangrijk. Professionele pakketten koppelen relatief eenvoudig met systemen als Magento en LightSpeed eCom.

Meer weten?

Contacteer ons, we werken graag met je samen en leren je de kneepjes van het vak

Growth hacking

Ben je niet vindbaar in Google, dan besta je voor veel mensen niet meer. Opvallen in Google is dan ook de boodschap. Met de nieuwe functie Google Post val je nog beter op in de zoekresultaten. Het zijn kleine advertenties of berichten die via Google Mijn Bedrijf in de zoekresultaten getoond worden.

Google mag dan wel een gigant zijn, ze zien natuurlijk ook een markt in kleinere handelszaken en kmo’s en daar spelen ze met Google Posts perfect op in.

Wat zijn Google Posts?

Google Posts kun je instellen in Google Mijn Bedrijf. Deze content wordt direct in de zoekresultaten getoond. Het gaat hier om heel relevante berichten voor de personen die op zoek zijn naar bijkomende informatie. Als je deze Google Posts instelt, dan worden ze zichtbaar onder de Google Mijn Bedrijf instellingen aan de rechterkant van de pagina. Let wel, dit gebeurt alleen als er rechtstreeks naar je bedrijf gezocht wordt. Het is dus de perfecte manier om een (potentiële) klant die je bedrijf al kent, dat laatste zetje in de rug te geven.

Regelmatig je Google Posts updaten is trouwens aangewezen. Google wil de bezoekers relevante en up-to-date informatie aanbieden. De Google Posts blijven dan ook slechts 7 dagen staan. Zorg dus dat je je Google Posts regelmatig aanpast of besteed het uit. Er is één uitzondering op deze regel. Je kan ook evenementen aankondigen en die blijven staan tot het evenement is afgelopen. Ideaal om je open dagen, een winkelopening of een soldenactie aan te kondigen.

Zoals bij alle updates van Google worden deze land per land uitgerold. Het kan dus zijn dat je nog even geduld moet uitoefenen. Wil je het proces versnellen zorg dan dat je een door Google geverifieerd account hebt.

Een aantal suggesties om Google Posts in te zetten.

Deze Google Posts optimaal inzetten? Wij denken spontaan aan aanbiedingen voor producten, klantencampagnes of het promoten van evenementen. In principe kan je natuurlijk ook Adwords gebruiken, maar Google Posts zijn (voorlopig) gratis!

Enkele voorbeelden? Een restaurant dat het menu van de dag bekend maakt, een artikel in de kijker voor een kledingwinkel of een bed & breakfast die aangeeft dat er nog een kamer vrij is, het kan allemaal!

Kostenefficiënt je zaak promoten

Uit studies blijkt overigens dat mensen steeds minder op advertenties klikken. Door Google Posts in te zetten kun je op een organische manier adverteren op een zeer (kosten)efficiënte manier.

Elke post kan overigens maximaal 300 tekens omvatten en kan voorzien worden van een call-to-action button.

Met Google Posts speelt Google in op het feit dat lokale zoekmarketing in de lift zit. Wist je trouwens dat 80% van de lokale zoekacties resulteert in verkoop? Reken je winst maar uit!

Meer weten? Contacteer ons!

Google posts

De nieuwe hype in marketingland? Growth hacking, zonder twijfel! Uber is er mee groot geworden, Airbnb doet het en Spotify is er marktleider door. Dus waar wacht je op? Euh, op een woordje uitleg misschien? Wij wijzen je even kort de weg, want tussen alle buzzwords is het makkelijk verloren lopen.

Growth hacking is eigenlijk niet meer of minder dan met een beperkt budget, door middel van experimenteren en testen kijken wat werkt. Zo, dat mysterie is ook weer opgelost, over tot de orde van de dag. Wacht even! Geen dure marketing meer, maar zelf proberen, dat klinkt eigenlijk echt wel goed, nee? Met deze 3 manieren kun je op een beperkte schaal al zelf aan de slag. Voor het vervolg en wat meer duiding klop je maar bij ons aan!

Netwerken staan centraal

Het succes van je product of dienst hangt vaak samen met het aantal gebruikers. Deze gebruikers moet je natuurlijk waarde aanbieden om ze te overtuigen. Denk maar aan Facebook, Ebay of Uber. Je hoeft echter niet van 0 te beginnen, je kan perfect de bestaande netwerken gebruiken om jouw dienst te promoten. Doen we dat niet allemaal een beetje via Facebook? Een goed voorbeeld komt van de notoire growth hackers bij Airbnb. Ze boden hun gebruikers aan om hun advertentie op Craigslist te zetten en namen daarnaast op Craigslist aangeboden appartementen over op hun website. Of denk maar eens aan de posts op Facebook waarin mensen lieten zien naar welk nummer ze aan het luisteren waren. Geniaal van Spotify!

Ga viraal

Nee, we gebieden je niet van een infectie op te doen, maar je gaat wel anderen aansteken. Andere gebruikers binnenhalen zorgt immers voor een exponentiële groei. Zorg voor content die raakt, inspireert of zo van de pot gerukt is, dat deze rondgaat. Zorg voor een model waarmee je vrienden kan uitnodigen en referenties en delen stimuleert. Soms kan het zelfs nuttiger zijn om te investeren in het aantrekken en belonen van klanten, dan in dure reclamecampagnes. Nu klinkt viraal gaan wel makkelijk, maar er komt veel proberen bij aan te pas. Maar je kent het gezegde: de volhouder wint!

Zorg dat je klanten blijven

Fortuinen uitgeven aan het binnenhalen van nieuwe klanten, maar er vervolgens niet meer naar omkijken: veel bedrijven bezondigen zich eraan. Je bestaande klanten echter pamperen, aanzetten om meer geld te besteden en je aan te bevelen bij andere klanten is echter minstens zo belangrijk. Met Growth hacking optimaliseer je deze stappen en ga je ook achter afhakers aan. Waarom denk je dat je een mailtje krijgt als je een vol winkelwagentje achterlaat zonder effectief te kopen?

Houd contact met mensen die ooit interesse hadden, doe ze gerichte aanbiedingen en geef bestaande klanten eens spontaan korting, wedden dat het werkt? Investeer tijd in bestaande klanten en warme leads, dat gaat het snelst!

Begin met experimenteren

Leer je kanten kennen. Waar haken ze af en waarom? Welke aanbiedingen werken? Wel bezoekers, maar kopen ze niet? Neem je tijd om er dieper op in te gaan. Kloppen je aannames wel? Misschien zie je wel iets over het hoofd en werkt het mits een kleine aanpassing wel! Blijf experimenteren en onderbouw je keuzes.

Kan je bij dit proces wel wat hulp gebruiken? Wij groeien in elk geval als kool, dus we hebben best wel wat expertise. Contacteer ons en we zetten er graag een boompje over op. Die hakken we natuurlijk niet!

contentmarketing

Wil je aan de slag met contentmarketing, maar heb je er echt geen kaas van gegeten? Natuurlijk kan je ons dan een belletje geven en lossen we dat probleem voor je op, maar je kan ook zelf al wat stappen zetten. Hieronder alvast 5 tips waar je rekening mee kan houden.

Tip 1
Combineer verschillende vormen van media

Dat er verschillende (social media) kanalen zijn en dat die elk hun eigen aanpak vergen, was je waarschijnlijk al bekend. Dat je ook voldoende dient te variëren met het type content dat je brengt, waarschijnlijk veel minder. Blogs, mailings, video’s, infographics, webinars… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mensen die met verschillende types content van jouw bedrijf in contact komen zijn sneller geneigd tot kopen of op zijn minst interactie aan te gaan.

Let wel: alles begint met je publiek op je kanaal. Communiceer je voor de figuurlijke ‘twee man en een paardenkop’ dan heeft diversifiëren weinig nut en kost het alleen maar geld. Probeer kanaal per kanaal uit bouwen en pas nadat je een volwaardig publiek hebt, een ander kanaal te overwegen.

 

Tip 2
Werk met video en zet aan tot afspelen

Video is tegenwoordig onontbeerlijk in je content mix. Maar hoe krijg je je publiek nu ook zo ver deze video ook effectief af te spelen? Een miniatuur van de video die aanzet tot klikken is een must. Gebruik bij voorkeur ook mensen in je tumbnail. Gezichten doen namelijk veel sneller klikken. We kijken graag mensjes!

Een herkenbare huisstijl kan bijdrage aan het succes van je video’s. Maak bovendien je filmpjes niet te lang, tenzij je met zeer geïnteresseerde klanten zit, of iets heel technisch dient te verduidelijken. De gemiddelde aandachtsspanne van mensen neemt steeds verder af!

 

Tip 3
Vertel een verhaal

We kunnen het niet genoeg onderstrepen: mensen willen verhalen! Een unieke, consistente ‘tone of voice’ helpt daar zeker bij. Zorg ook dat de stijl doorheen de kanalen gelijkaardig is. Goed geschreven teksten en storytelling doen je merk boven de massa uitstijgen en kunnen zelfs een hogere prijs verantwoorden.

 

Tip 4
Visuals zijn key

Ok, we schrijven bij The Cult of Content graag een stukje tekst, maar we beseffen beter dan wie ook dat visuals key zijn. Niks saaier dan blokken tekst moeten lezen. Wie doet dat trouwens nog?

 

Tip 5
Luister naar je klanten

Je kan op alle kanalen aanwezig zijn en posten, maar zonder naar je klanten te luisteren, de interactie aan te gaan en te antwoorden op hun vragen, bereik je bitter weinig. Succes met content draait ook om management en heb managen van je klantenverwachtingen.

 

Tip 6
Steel met je ogen

Uiteraard heeft je merk een eigen smoel en van klakkeloos stelen is nog nooit iemand beter geworden, maar eens kijken wat de collega’s/concurrenten doen kan nooit kwaad. Als zij succesvol zijn met bepaalde uitingen, dan kan je er misschien op jouw manier ook wel mee aan de slag?

 

Meer weten?

Nood aan meer informatie rond contentmarketing of geen zin/tijd om het zelf verder uit te werken? Wij geven je graag de hoogstnoodzakelijke informatie en gaan er vervolgens mee aan de slag. Geef ons gerust een belletje of stuur ons een mail!

SEA

Als klanten naar je website moeten speuren als naar een speld in een hooiberg, dan kan je het wel schudden vandaag de dag. Je kan een geweldige site hebben, als geen hond die kan vinden ben je er niets mee.

SEO of zoekmachine-optimalisatie is dan ook onontbeerlijk om succes te boeken. Wij geven je alvast een aantal quick wins mee, die je weinig tijd of moeite kosten en toch al een wereld van verschil maken.

1. Kies je URL verstandig

Google hecht best wel wat waarde aan zoekmachinevriendelijke URL’s. Als je veel concurrenten hebt op dezelfde zoekwoorden kan je hiermee het verschil maken. Zorg ervoor dat je belangrijkste keyword in de URL voorkomt.

Tip
Haal overbodige woorden uit de URL en scheid je woorden met een -.

 

2 Optimaliseer je Title Tag

Let op: dit is niet de titel van je pagina, maar wel de titel die zichtbaar is in de zoekresultaten. Beperk het aantal karakters tot 60, zo voorkom je afgebroken resultaten. Zorg voor een korte, krachtige titel die alles omvat.

 

3. Hou rekening met de HTML syntax

Headings zorgen niet alleen voor een betere leesbaarheid, ze zorgen ook voor een betere indexering in Google. Zoekmachines hechten meer en meer belang aan de leesbaarheid.

Tip
Je keyword in een h1 en h2 laten verschijnen is altijd een goed idee!

 

4. Zorg dat je ook op sociale media scoort

Relevante links naar je pagina zijn belangrijk en ook je eigen sociale media spelen daar een belangrijke rol in. Hou dus je eigen sociale media op regelmatige basis bij en zorg voor content over de topics die relevant zijn voor je business. Google zal dit waarderen!

 

5. Breng context in je keywords

Hoe je dat doet? Met Latent Semantic Indexing, ok we geven het toe, we worden wat technisch. Het gaat eigenlijk om keywords die samenhangen en betrekking hebben op je belangrijkste keyword. 

Als je het bijvoorbeeld over boren hebt, kan dit over heel wat verschillende onderwerpen gaan. LSI maakt Google duidelijk, waarover het specifiek gaat.

Deze keywords kan je vinden via: de Keyword Planner, de Auto Suggest functie van Google en de gerelateerde zoekresultaten onderaan de zoekmachine.

 

Nog meer tips?

Nood aan nog meer tips, advies of is al het bovenstaande Chinees voor je? Dan is het misschien tijd om contact met ons op te nemen. In een mum van tijd bespreken we je case en analyseren we de noden van jouw bedrijf. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvende afspraak.

no bullshit

Een kritische blog over de eigen sector en enige zelfrelativering, mag dat of is dat nestbevuiling?  Het antwoord zal ongetwijfeld afhangen van de persoon aan wie je het vraagt. Maar eigenzinnig als we bij The Cult of Content zijn doen we het toch, zonder te pretenderen dat we zelf foutloos zijn. Een mening hebben is tot op de dag van vandaag gelukkig niet verboden.

We moeten een Facebookpagina hebben

Hoeveel keer we deze zin al gehoord hebben? We zouden het niet bij benadering kunnen zeggen, maar dat het veel is, dat staat als een paal boven water. Ondernemers die een wind hebben horen waaien, weten dat ze online actief moeten worden, maar geen flauw benul hebben hoe, grijpen vaak als eerste terug naar Facebook. Niet onlogisch, maar ook zeer riskant. Vaak hoeven ze immers helemaal niet op Facebook aanwezig te zijn of toch niet op de manier die ze zelf voor ogen hebben. Dikwijls zitten de problemen en bijgevolg de oplossingen veel dieper dan het in de lucht schieten van een Facebookpagina!

We hoeven er dan ook vast geen tekening bij te maken dat als zij op de verkeerde partij botsen, ze vaak veel te duur betaalde, verkeerde en makkelijke oplossingen meekrijgen. Het gevolg? Een klant/ondernemer die veel te weinig rendement ziet, ontgoocheld geraakt en die afhaakt. Nefast voor alle spelers in de markt natuurlijk.

Wij kunnen geen wonderen

Nee, wij kunnen geen wonderen en wat is er mis met dat toe te geven? Van een half kreupel paard dat al jaren geen verzorging heeft gehad kunnen ook wij geen racepaard meer maken, dus dat beloven we je ook niet. Mits wat goede verzorging kan je er nog wel een plaats op de erelijst mee bemachtigen en is dat in dit geval al geen wonder?

Toch horen we nog veel te vaak beloftes over topposities in Google binnen de maand, heel makkelijk te onderhouden CMS-systemen waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen valt en fenomenale campagnes die het geld doen binnenstromen. Wij denken niet dat onze sector/business daar wel bij vaart, maar wie zijn wij natuurlijk… Enige realiteitszin bij alle partijen en wat minder opportunisme is soms niet slecht.

Uitvoerend in plaats van sturend

De meeste kmo’s beschikken niet over een batterij aan marketeers en hebben geen tijd over om zich te verdiepen in alle tools, best practices en mogelijkheden die de markt te bieden heeft. Al te veel rekenen op de input van klanten brengt dan ook weinig zoden aan de dijk. De meest gehoorde opmerking tijdens een prosepectiegesprek is niet toevallig: “Mijn bureau voert alles wel uit wat ik vraag, maar er kruipt voor mij alsnog heel wat tijd in om het materiaal aan te leveren en eigenlijk begrijpen ze mijn business totaal niet. Ik vraag me ook wel af of het hen interesseert”.

Tijd om proactief aan de slag te gaan

We komen met zoveel bedrijven en sectoren in contact, dat een kruisbestuiving toch vanzelfsprekend moet zijn. Wat in de ene sector werkt, moet in de andere, vaak mits wat aanpassingen ook kunnen. Ondernemers hebben nood aan ideeën, baanbrekende inzichten waar ze zelf wat mee kunnen en wat aan hebben. Aan een bureau dat met voorstellen komt, eerder dan een bureau dat afwacht. Maar dan wel voorstellen die wat opleveren in plaats van alleen maar dienen om de cashflow van het bureau op peil te houden.

Sparringpartners die met mogelijkheden komen die ze in de markt hebben opgepikt en al hebben vertaald naar de business van de klant. Daarvoor moet je de business en de markt dan ook willen/kunnen begrijpen en vaak ook tijd en moeite investeren en ja, dat kost geld

Meer en meer interne externen

Hoeft het te verbazen dan meer en meer kmo’s dan ook op zoek gaan naar een freelancer die 1 à 2 dagen per week effectief bij hen op kantoor komt werken en zo de business leert begrijpen, in plaats van met een bureau samen te werken? Wij snappen het wel.

Wij kunnen vervolgens niet meer doen dan ogen en oren open te houden en creatieve, rendabele voorstellen te formuleren. Mogelijkheden waar de klant zelf nog geen seconde heeft bij stilgestaan, maar die heel wat kunnen bijdragen aan zijn business. Zowel on- als offline. Alleen met geweldig rendabel ideeën kunnen we ons echt differentiëren en onze meerwaarde aantonen. En eerlijk: dat vinden we helemaal niet erg!
Wil je met ons eens een boompje opzetten over het bovenstaande? Je bent altijd welkom en we beloven je alvast geen consultancy fee te factureren!

Instagram marketing

Dat Instagram aan een stevige opmars bezig is, vaak ten koste van Facebook, dat hoeft geen verder betoog. Influencers, bedrijven en zelfs eigenaars van katten, meer en meer wordt voor Instagram gekozen om zich te profileren. Maar wat kan je nu als bedrijf werkelijk met Instagram en hoe schakel je dit social media kanaal optimaal in? The Cult of Content geeft je een aantal korte, krachtige regeltjes mee!

1. Maak een bedrijfspagina

Alles start natuurlijk met een bedrijfspagina, hiervoor heb je wel eerst een persoonlijke account nodig. Je kan je Instagramprofiel linken aan je Facebookprofiel (ze zijn beide van Mark Zuckerberg) en vervolgens geef je nog een aantal gegevens over je bedrijf in.

Hou er ook rekening mee dat je een bedrijfspagina nodig hebt op Facebook, wil je als bedrijf aan de slag gaan op Instagram. Bedrijfsprofielen zijn gelukkig (nu nog, je weet nooit) gratis!

Als je overschakelt op een bedrijfspagina op Facebook komen er voor jezelf en bezoekers een aantal opties bij. De belangrijkste? Bezoekers kunnen je rechtstreeks bellen of mailen, terwijl jij statistieken ter beschikking krijgt.

Via deze statistieken krijg je een inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Je merkt ook wanneer je berichten het succesvolst zijn en welke foto’s het best scoren.

2. Maak gesponsorde berichten

Eens je over een bedrijfspagina beschikt kan je ook gesponsorde berichten plaatsen. De prijs van een gesponsord bericht hangt af van de doelgroep, het tijdstip en de duur van de actie!

Deze opties zijn momenteel beschikbaar in België en kunnen dus beter gebruikt worden.

3. Benut Instagram Stories

Heel kort door de bocht is Instagram Stories een platte kopie van Snapchat. Eigenlijk komt het er op neer dat je als persoon/bedrijf verhalen kan plaatsen bestaande uit foto’s en filmpjes en deze kan optuigen met allerhande filters. We gaven het al aan, een kopie dus.

Maar wat heb je er nu als bedrijf aan?

  • Tijdens een story is het mogelijk een bericht te sturen naar de kijker.
  • Beschik je over een grote fanbasis als merk dan is de kans groot dat je Instagram volgers je verhalen ook effectief gaan bekijken.
  • Je kan zien wie jouw story bekeken heeft.

We zouden er nog een heel aantal kunnen opsommen, maar dat zou ons te ver leiden. Experimenteren en uitproberen is de boodschap.

Waarmee kan je scoren als bedrijf op Instagram Stories?

  • Een blik achter de schermen
  • Realtime content met een randje
  • Zoek de interactie met je volgers

4. Adverteren op Instagram Stories

 

 

Binnenkort wordt het ook mogelijk te gaan adverteren via Instagram Stories. Full screen advertenties zullen mogelijk zijn, Mark moet ergens zijn centen halen …

Dat er nog een hoop nieuwe mogelijkheden zullen bijkomen in de nabije toekomst, daar mag je zeker van zijn. Bij The Cult of Content volgen we deze alvast op de voet en vertellen we je er graag meer over bij een kopje koffie. Contacteer ons als je meer wil weten en de mogelijkheden voor jouw bedrijf wil bekijken!

Hosting door Fraai