Blog

contentmarketing

Wil je aan de slag met contentmarketing, maar heb je er echt geen kaas van gegeten? Natuurlijk kan je ons dan een belletje geven en lossen we dat probleem voor je op, maar je kan ook zelf al wat stappen zetten. Hieronder alvast 5 tips waar je rekening mee kan houden.

Tip 1
Combineer verschillende vormen van media

Dat er verschillende (social media) kanalen zijn en dat die elk hun eigen aanpak vergen, was je waarschijnlijk al bekend. Dat je ook voldoende dient te variëren met het type content dat je brengt, waarschijnlijk veel minder. Blogs, mailings, video’s, infographics, webinars… en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Mensen die met verschillende types content van jouw bedrijf in contact komen zijn sneller geneigd tot kopen of op zijn minst interactie aan te gaan.

Let wel: alles begint met je publiek op je kanaal. Communiceer je voor de figuurlijke ‘twee man en een paardenkop’ dan heeft diversifiëren weinig nut en kost het alleen maar geld. Probeer kanaal per kanaal uit bouwen en pas nadat je een volwaardig publiek hebt, een ander kanaal te overwegen.

 

Tip 2
Werk met video en zet aan tot afspelen

Video is tegenwoordig onontbeerlijk in je content mix. Maar hoe krijg je je publiek nu ook zo ver deze video ook effectief af te spelen? Een miniatuur van de video die aanzet tot klikken is een must. Gebruik bij voorkeur ook mensen in je tumbnail. Gezichten doen namelijk veel sneller klikken. We kijken graag mensjes!

Een herkenbare huisstijl kan bijdrage aan het succes van je video’s. Maak bovendien je filmpjes niet te lang, tenzij je met zeer geïnteresseerde klanten zit, of iets heel technisch dient te verduidelijken. De gemiddelde aandachtsspanne van mensen neemt steeds verder af!

 

Tip 3
Vertel een verhaal

We kunnen het niet genoeg onderstrepen: mensen willen verhalen! Een unieke, consistente ‘tone of voice’ helpt daar zeker bij. Zorg ook dat de stijl doorheen de kanalen gelijkaardig is. Goed geschreven teksten en storytelling doen je merk boven de massa uitstijgen en kunnen zelfs een hogere prijs verantwoorden.

 

Tip 4
Visuals zijn key

Ok, we schrijven bij The Cult of Content graag een stukje tekst, maar we beseffen beter dan wie ook dat visuals key zijn. Niks saaier dan blokken tekst moeten lezen. Wie doet dat trouwens nog?

 

Tip 5
Luister naar je klanten

Je kan op alle kanalen aanwezig zijn en posten, maar zonder naar je klanten te luisteren, de interactie aan te gaan en te antwoorden op hun vragen, bereik je bitter weinig. Succes met content draait ook om management en heb managen van je klantenverwachtingen.

 

Tip 6
Steel met je ogen

Uiteraard heeft je merk een eigen smoel en van klakkeloos stelen is nog nooit iemand beter geworden, maar eens kijken wat de collega’s/concurrenten doen kan nooit kwaad. Als zij succesvol zijn met bepaalde uitingen, dan kan je er misschien op jouw manier ook wel mee aan de slag?

 

Meer weten?

Nood aan meer informatie rond contentmarketing of geen zin/tijd om het zelf verder uit te werken? Wij geven je graag de hoogstnoodzakelijke informatie en gaan er vervolgens mee aan de slag. Geef ons gerust een belletje of stuur ons een mail!

SEA

Als klanten naar je website moeten speuren als naar een speld in een hooiberg, dan kan je het wel schudden vandaag de dag. Je kan een geweldige site hebben, als geen hond die kan vinden ben je er niets mee.

SEO of zoekmachine-optimalisatie is dan ook onontbeerlijk om succes te boeken. Wij geven je alvast een aantal quick wins mee, die je weinig tijd of moeite kosten en toch al een wereld van verschil maken.

1. Kies je URL verstandig

Google hecht best wel wat waarde aan zoekmachinevriendelijke URL’s. Als je veel concurrenten hebt op dezelfde zoekwoorden kan je hiermee het verschil maken. Zorg ervoor dat je belangrijkste keyword in de URL voorkomt.

Tip
Haal overbodige woorden uit de URL en scheid je woorden met een -.

 

2 Optimaliseer je Title Tag

Let op: dit is niet de titel van je pagina, maar wel de titel die zichtbaar is in de zoekresultaten. Beperk het aantal karakters tot 60, zo voorkom je afgebroken resultaten. Zorg voor een korte, krachtige titel die alles omvat.

 

3. Hou rekening met de HTML syntax

Headings zorgen niet alleen voor een betere leesbaarheid, ze zorgen ook voor een betere indexering in Google. Zoekmachines hechten meer en meer belang aan de leesbaarheid.

Tip
Je keyword in een h1 en h2 laten verschijnen is altijd een goed idee!

 

4. Zorg dat je ook op sociale media scoort

Relevante links naar je pagina zijn belangrijk en ook je eigen sociale media spelen daar een belangrijke rol in. Hou dus je eigen sociale media op regelmatige basis bij en zorg voor content over de topics die relevant zijn voor je business. Google zal dit waarderen!

 

5. Breng context in je keywords

Hoe je dat doet? Met Latent Semantic Indexing, ok we geven het toe, we worden wat technisch. Het gaat eigenlijk om keywords die samenhangen en betrekking hebben op je belangrijkste keyword. 

Als je het bijvoorbeeld over boren hebt, kan dit over heel wat verschillende onderwerpen gaan. LSI maakt Google duidelijk, waarover het specifiek gaat.

Deze keywords kan je vinden via: de Keyword Planner, de Auto Suggest functie van Google en de gerelateerde zoekresultaten onderaan de zoekmachine.

 

Nog meer tips?

Nood aan nog meer tips, advies of is al het bovenstaande Chinees voor je? Dan is het misschien tijd om contact met ons op te nemen. In een mum van tijd bespreken we je case en analyseren we de noden van jouw bedrijf. Contacteer ons gerust voor een vrijblijvende afspraak.

no bullshit

Een kritische blog over de eigen sector en enige zelfrelativering, mag dat of is dat nestbevuiling?  Het antwoord zal ongetwijfeld afhangen van de persoon aan wie je het vraagt. Maar eigenzinnig als we bij The Cult of Content zijn doen we het toch, zonder te pretenderen dat we zelf foutloos zijn. Een mening hebben is tot op de dag van vandaag gelukkig niet verboden.

We moeten een Facebookpagina hebben

Hoeveel keer we deze zin al gehoord hebben? We zouden het niet bij benadering kunnen zeggen, maar dat het veel is, dat staat als een paal boven water. Ondernemers die een wind hebben horen waaien, weten dat ze online actief moeten worden, maar geen flauw benul hebben hoe, grijpen vaak als eerste terug naar Facebook. Niet onlogisch, maar ook zeer riskant. Vaak hoeven ze immers helemaal niet op Facebook aanwezig te zijn of toch niet op de manier die ze zelf voor ogen hebben. Dikwijls zitten de problemen en bijgevolg de oplossingen veel dieper dan het in de lucht schieten van een Facebookpagina!

We hoeven er dan ook vast geen tekening bij te maken dat als zij op de verkeerde partij botsen, ze vaak veel te duur betaalde, verkeerde en makkelijke oplossingen meekrijgen. Het gevolg? Een klant/ondernemer die veel te weinig rendement ziet, ontgoocheld geraakt en die afhaakt. Nefast voor alle spelers in de markt natuurlijk.

Wij kunnen geen wonderen

Nee, wij kunnen geen wonderen en wat is er mis met dat toe te geven? Van een half kreupel paard dat al jaren geen verzorging heeft gehad kunnen ook wij geen racepaard meer maken, dus dat beloven we je ook niet. Mits wat goede verzorging kan je er nog wel een plaats op de erelijst mee bemachtigen en is dat in dit geval al geen wonder?

Toch horen we nog veel te vaak beloftes over topposities in Google binnen de maand, heel makkelijk te onderhouden CMS-systemen waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen valt en fenomenale campagnes die het geld doen binnenstromen. Wij denken niet dat onze sector/business daar wel bij vaart, maar wie zijn wij natuurlijk… Enige realiteitszin bij alle partijen en wat minder opportunisme is soms niet slecht.

Uitvoerend in plaats van sturend

De meeste kmo’s beschikken niet over een batterij aan marketeers en hebben geen tijd over om zich te verdiepen in alle tools, best practices en mogelijkheden die de markt te bieden heeft. Al te veel rekenen op de input van klanten brengt dan ook weinig zoden aan de dijk. De meest gehoorde opmerking tijdens een prosepectiegesprek is niet toevallig: “Mijn bureau voert alles wel uit wat ik vraag, maar er kruipt voor mij alsnog heel wat tijd in om het materiaal aan te leveren en eigenlijk begrijpen ze mijn business totaal niet. Ik vraag me ook wel af of het hen interesseert”.

Tijd om proactief aan de slag te gaan

We komen met zoveel bedrijven en sectoren in contact, dat een kruisbestuiving toch vanzelfsprekend moet zijn. Wat in de ene sector werkt, moet in de andere, vaak mits wat aanpassingen ook kunnen. Ondernemers hebben nood aan ideeën, baanbrekende inzichten waar ze zelf wat mee kunnen en wat aan hebben. Aan een bureau dat met voorstellen komt, eerder dan een bureau dat afwacht. Maar dan wel voorstellen die wat opleveren in plaats van alleen maar dienen om de cashflow van het bureau op peil te houden.

Sparringpartners die met mogelijkheden komen die ze in de markt hebben opgepikt en al hebben vertaald naar de business van de klant. Daarvoor moet je de business en de markt dan ook willen/kunnen begrijpen en vaak ook tijd en moeite investeren en ja, dat kost geld

Meer en meer interne externen

Hoeft het te verbazen dan meer en meer kmo’s dan ook op zoek gaan naar een freelancer die 1 à 2 dagen per week effectief bij hen op kantoor komt werken en zo de business leert begrijpen, in plaats van met een bureau samen te werken? Wij snappen het wel.

Wij kunnen vervolgens niet meer doen dan ogen en oren open te houden en creatieve, rendabele voorstellen te formuleren. Mogelijkheden waar de klant zelf nog geen seconde heeft bij stilgestaan, maar die heel wat kunnen bijdragen aan zijn business. Zowel on- als offline. Alleen met geweldig rendabel ideeën kunnen we ons echt differentiëren en onze meerwaarde aantonen. En eerlijk: dat vinden we helemaal niet erg!
Wil je met ons eens een boompje opzetten over het bovenstaande? Je bent altijd welkom en we beloven je alvast geen consultancy fee te factureren!

Instagram marketing

Dat Instagram aan een stevige opmars bezig is, vaak ten koste van Facebook, dat hoeft geen verder betoog. Influencers, bedrijven en zelfs eigenaars van katten, meer en meer wordt voor Instagram gekozen om zich te profileren. Maar wat kan je nu als bedrijf werkelijk met Instagram en hoe schakel je dit social media kanaal optimaal in? The Cult of Content geeft je een aantal korte, krachtige regeltjes mee!

1. Maak een bedrijfspagina

Alles start natuurlijk met een bedrijfspagina, hiervoor heb je wel eerst een persoonlijke account nodig. Je kan je Instagramprofiel linken aan je Facebookprofiel (ze zijn beide van Mark Zuckerberg) en vervolgens geef je nog een aantal gegevens over je bedrijf in.

Hou er ook rekening mee dat je een bedrijfspagina nodig hebt op Facebook, wil je als bedrijf aan de slag gaan op Instagram. Bedrijfsprofielen zijn gelukkig (nu nog, je weet nooit) gratis!

Als je overschakelt op een bedrijfspagina op Facebook komen er voor jezelf en bezoekers een aantal opties bij. De belangrijkste? Bezoekers kunnen je rechtstreeks bellen of mailen, terwijl jij statistieken ter beschikking krijgt.

Via deze statistieken krijg je een inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Je merkt ook wanneer je berichten het succesvolst zijn en welke foto’s het best scoren.

2. Maak gesponsorde berichten

Eens je over een bedrijfspagina beschikt kan je ook gesponsorde berichten plaatsen. De prijs van een gesponsord bericht hangt af van de doelgroep, het tijdstip en de duur van de actie!

Deze opties zijn momenteel beschikbaar in België en kunnen dus beter gebruikt worden.

3. Benut Instagram Stories

Heel kort door de bocht is Instagram Stories een platte kopie van Snapchat. Eigenlijk komt het er op neer dat je als persoon/bedrijf verhalen kan plaatsen bestaande uit foto’s en filmpjes en deze kan optuigen met allerhande filters. We gaven het al aan, een kopie dus.

Maar wat heb je er nu als bedrijf aan?

  • Tijdens een story is het mogelijk een bericht te sturen naar de kijker.
  • Beschik je over een grote fanbasis als merk dan is de kans groot dat je Instagram volgers je verhalen ook effectief gaan bekijken.
  • Je kan zien wie jouw story bekeken heeft.

We zouden er nog een heel aantal kunnen opsommen, maar dat zou ons te ver leiden. Experimenteren en uitproberen is de boodschap.

Waarmee kan je scoren als bedrijf op Instagram Stories?

  • Een blik achter de schermen
  • Realtime content met een randje
  • Zoek de interactie met je volgers

4. Adverteren op Instagram Stories

 

 

Binnenkort wordt het ook mogelijk te gaan adverteren via Instagram Stories. Full screen advertenties zullen mogelijk zijn, Mark moet ergens zijn centen halen …

Dat er nog een hoop nieuwe mogelijkheden zullen bijkomen in de nabije toekomst, daar mag je zeker van zijn. Bij The Cult of Content volgen we deze alvast op de voet en vertellen we je er graag meer over bij een kopje koffie. Contacteer ons als je meer wil weten en de mogelijkheden voor jouw bedrijf wil bekijken!

Snapchat advertising

Facebook blijft natuurlijk belangrijk in je digitale strategie, maar het publiek wordt steeds ouder en in de overvloed aan berichten is het niet simpel om op te vallen. Waar de jeugd zich dan wel situeert? Instagram, Pinterest en ook Snapchat hebben de harten van de jongeren weten te veroveren. Vooral Snapchat kende het voorbije jaar een spectaculaire groei en dat is ons natuurlijk niet ontgaan. Maar wat kan je er nu mee als onderneming en hoe pak je dat aan?

Wie gebruikt Snapchat?

Wist je dat Snapchat ondertussen meer dan 100 miljoen leden heeft, goed voor meer dan 7 miljard videoclips? Verder zijn de heavy users van het platform, jongeren tussen 13 en 25 jaar, handig om weten! Volgens recent onderzoek zijn er in België meer dan 1 miljoen accounts en heeft maar liefst 60% van de jongeren tussen 16 en 24 jaar een account.

Uiteraard heeft deze doelgroep heel specifieke verwachtingen van Snapchat en houd je maar beter rekening met deze ‘regels’ om de doelgroep optimaal te bereiken en niet voor het hoofd te stoten.

Wij geven je alvast 5 ongeschreven regels mee:

Regel 1
Stuur niet te veel snaps

Het is niet omdat het kan dat je het moet doen. Teveel snappen werkt eerder nefast, zeker als merk. Je merk promoten doe je onrechtstreeks door leuke content te bieden, niemand zit te wachten op ‘platte’ advertenties. Breng originele content met een knipoog, daarmee scoor je veel beter!  

Regel 2
Korte snaps

10 seconden is tegenwoordig best lang om geconcentreerd te blijven, hou daar rekening mee! Gebruik enkel de seconden die je nodig hebt om je boodschap over te brengen en hou het kort.

Regel 3
Authentiek

Filters? Niet doen! Authenticiteit is wat jongeren willen op Snapchat. De filters hou je maar voor Instagram. Je hoeft hier helemaal geen likes te scoren, op Snapchat wil je gewoon buzz creëren en op een persoonlijke manier aan je uitstraling/imago werken. Gebruik Snapchat als merk, zoals je het privé zou gebruiken.

Regel 4
Denk na voor je een snap stuurt

Idealiter wordt Snapchat mee opgenomen in je contentplan, maar denk in elk geval na voor je aan het snappen gaat. Ook al gaat een berichtje maar 24 uur mee, er kunnen screenshots gemaakt worden en die gaan soms hun eigen leven leiden. Kan je meerdere medewerkers inschakelen om op een professionele manier over je bedrijf te snappen, doe dit dan! Een inside look is nooit verkeerd. Als meerdere mensen bezig zijn met het plannen van snaps is er automatisch ook meer controle op wat er buiten gaat, een extra pluspunt!

Regel 5
Gebruik Snapchat ook effectief!

Als je besluit dat Snapchat in je communicatie past, gebruik de app dan ook! Niets is erger dan een account die niet gebruikt wordt. Wil je snel een groot publiek bereiken dan kan een samenwerking met influencers zeker een optie zijn. Promoot Snapchat ook via je andere social media kanalen en ga de conversatie aan.  

Hoe kan je Snapchat gebruiken?
  • Ga een gesponsorde samenwerking met een influencer/celebrity aan
  • Maak Snapchat stories met leuke content en interessant nieuws
  • Sponsor anderen hun verhalen

 

Enkele gouden tips:
  • Kies je ID-naam zorgvuldig. Hou het intuïtief en simpel
  • Zorg voor een ruwe, interessante profielfoto, op Snapchat moet het niet perfect zijn
  • Promoot geen producten, vertel verhalen
  • Promoot Snapchat via je andere communicatiekanalen
  • Leer van influencers en professionals
  • Als je zaken sponsort communiceer dit dan ook open en eerlijk

 

Verbeterde advertentiemogelijkheden

Waar er in de beginfase van Snapchat weinig tot geen mogelijkheden waren voor adverteerders, komt daar nu verandering in. Vorig jaar konden we al gebruik maken van geofilters, waardoor we eigen filters konden creëren. Concreet wil dit zeggen dat je een eigen laag over een locatie kan leggen, gepersonaliseerd op maat van jouw bedrijf of event. Zo kan je unieke snaps laten maken door klanten, branded met jouw afbeeldingslaag. Een voorbeeld vind je hieronder. Dit product zou dit jaar nog verder verfijnd worden. Hiervoor gaat Snapchat alvast een samenwerking aan met Foursquare.

Company Geofilters

Achter de schermen betekent dit dat we veel beter zullen kunnen analyseren door wie en waar de advertenties bekeken worden. Meer Engelstalige informatie over het inzetten van geofilters kan je alvast hier vinden.

Uiteraard kan ook The Cult of Content je hier meer info over geven en deze geofilters voor je aanmaken. Meer weten? We vertellen het graag bij een kopje koffie!

content magazine

Een klantenmagazine niet meer van deze tijd? Hoewel een papieren versie misschien een beetje op zijn retour is, is de digitale variant springlevend. Maar zelfs de papieren variant kan nog steeds de spil zijn van je contentmarketing. Niet iedereen is immers even ver op het digitale pad en zou het niet jammer zijn om slechts met een deel van je doelpubliek te communiceren? Want vergeet niet dat communicatie maatwerk is!

Je klantenmagazine als spil

Hoewel sommige contentmarketeers hun neus ophalen voor klantenmagazines, geloven we er bij The Cult of Content wel in. Heel wat van de huidige contentmarketing vindt trouwens zijn oorsprong in deze klantenmagazines. Uiteraard moet je mee met de nieuwe (digitale) toepassingen, maar daarom moet je het kind toch nog niet met het badwater weggooien?  Een modern, opgefrist klantenmagazine dat ook online aanwezig is, kan perfect als spil dienen om de rest van je communicatie aan op te hangen.

 Stel één medium centraal

Een probleem bij de grotere kmo’s is het laten doorstromen van de informatie. Waar persoon x verantwoordelijk is voor het klantenmagazine, is persoon y verantwoordelijk voor Facebook en nog een ander voor de mailings. Zo gaat heel wat waardevolle informatie en synergie verloren. Vaak helpt het om één medium centraal te stellen en dan gaat onze voorkeur uit naar het klantenmagazine. Zo is er een heel duidelijke focus.

Aangezien er heel wat informatie moet verzameld én geproduceerd worden voor een klantenmagazine lijkt ons de centrale plaats ook logisch. Deze informatie, vaak bijeengesprokkeld door ervaren redacteuren, kan dan verder doorvertaald worden naar andere media. Deze informatie kan bijvoorbeeld door de specialisten aangepast worden naar SEO-webteksten en andere varianten. Dit werkt uitermate efficiënt!

Waarom een klantenmagazine

Daar zijn wel een aantal redenen voor op te sommen. Een goed samengesteld magazine verhoogt de betrokkenheid van je klant, versterkt de band en zorgt voor een langetermijnrelatie. Bovendien kan je heel wat waardevolle input via dit magazine vergaren. Zelfs rechtstreekse verkoop via je online magazine is mogelijk, al moet wat ons betreft daar niet de focus liggen.

Zelf met een klantenmagazine aan de slag?

Overweeg je zelf een klantenmagazine, dan kan je natuurlijk beroep doen op The Cult of Content. Ga je liever zelf aan de slag, dan geven we je alvast 5 tips mee:

  • Informeer en verras met de juiste content
    Geef klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn, want dat zijn ze ook. Klanten die geregeld verrast worden met content waar ze écht wat aan hebben zijn een heel stuk trouwer en spenderen meer.
  • Zie een klantenmagazine als onderdeel van je mix
    Enkel een klantenmagazine volstaat niet. Zorg voor een lijn in al je communicatie, zowel on- als offline en zie je magazine als één onderdeel van je communicatie.
  • Mailings zijn efficiënt om je magazine te verspreiden
    Je magazine gewoon online zetten en daar stoppen is niet verstandig. Geef je nieuwsbrief een upgrade door je klantenmagazine op deze manier te verspreiden.
  • Benut de mogelijkheden van een digitaal magazine
    Maak geen kopie van je gedrukt magazine, maar benut de mogelijkheden optimaal. Links, bijkomende info, infographics, filmpjes en zelfs gelijk bestellen, de mogelijkheden zijn enorm. Vergeet ook zeker niet je communicatie te personaliseren!
  • Maak een magazine op maat
    Zorg dat je je doelgroep en segmenten kent en communiceer op maat. Dit kan betekenen dat je verschillende versies van je magazine dient uit te brengen.

 

Meer weten over de mogelijkheden van een klantenmagazine? Contacteer ons en we vertellen je er in geuren en kleuren over!

Social media, u kan er niet meer omheen. Maar waar ligt nu het nut of de meerwaarde voor uw bedrijf? Moet je op alle kanalen aanwezig zijn en wat is het rendement dat u er kan van verwachten? Twee zaken geven we alvast mee: social media zijn geen wondermiddel en als u ze niet op een kwalitatieve manier inzet, kan u het misschien beter later . Soms zal u dus een nee verkocht krijgen door ons, maar neem ons dat alstublieft niet kwalijk.

 

Het verschil tussen B2B en B2C

Het verschil tussen beide hoeven we u waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Maar het spreekt voor zich dat social media kanalen indien u in de B2C-markt actief bent essentieel zijn. Maar produceert u kleppen voor een motor, zit er dan wel een meerwaarde? Toch kunnen in sommige gevallen social media ook voor B2B-communicatie een meerwaarde bieden.

 

    • Als oren en ogen in de markt

       

      Uw social media-kanalen kunnen voor heel wat feedback zorgen van klanten en stakeholders. Uw aanwezigheid kan een aankoopbeslissing positief beïnvloeden en geeft uw onderneming ook net dat tikkeltje meer geloofwaardigheid. Verwacht echter geen gouden bergen, zeker niet als u enkel in België actief bent. De Belg is hier nog altijd redelijk terughoudend in.

      Gebruik dit kanaal om een conversatie op te starten en zorg dat u snel reageert op deze kanalen. Anders hebt u er helemaal niets aan.


    • Als kanaal om productnieuws te verspreiden

       

      En hierbij denken we dan eerder aan LinkedIn dan aan bijvoorbeeld Facebook. Hoeveel mensen zijn er op Facebook werkelijk op zoek naar productnieuws over een al bij al redelijk technisch product? Laat het u niet wijsmaken!

      Via de insights kan u wel zien wie u pagina volgt, bekijkt en interessant vindt. Zorg dat uw communicatie bij de juiste doelgroep terecht komt, anders is het enkel maar verloren budget en tijd.

       

    • Ondersteuning van uw imago


      Bent u niet aanwezig, dan bestaat u in sommige gevallen niet. Hou deze kanalen dan wel up-to-date en ga de communicatie met uw klant aan, anders is de invloed ook weer eerder negatief. Een grote schare aan fans geeft een positief beeld van uw onderneming, maar hebt u slechts een handvol volgers, dan werkt het eerder averechts.

 

    • Versterk online uw positie


      Door social media in te zetten, de juiste #hashtags te gebruiken en geregeld te communiceren stijgt u ook in Google en dat kan wél geld opleveren! Wilt u echt kennis gaan delen en u positioneren als een specialist dan is een blog een veel betere optie. Die verhoogt dan ook nog eens rechtstreeks de traffic naar uw site, waar de conversiemogelijkheden liggen.

 

Tot slot

Liggen er mogelijkheden? Uiteraard, als u geen mirakels verwacht kan u ook in B2B mooie resultaten neerzetten met social media. Beschouw het dan eerder als een ondersteunende tool en laat u vooral ook niets anders wijsmaken door bedrijven die al te graag willen verkopen. Het rendement zal pas op lange termijn duidelijk worden en het goed onderhouden en selecteren van deze kanalen is essentieel. Niet elk kanaal is even essentieel. 

Wilt u een open en eerlijk boompje opzetten over social media voor B2B, geef ons dan gerust een seintje. We garanderen alvast onze ongezouten mening en een kopje koffie.

pers

Uiteraard kan je een gespecialiseerd bureau als The Cult of Content inhuren om je PR te voeren, maar misschien wil je het wel zelf in handen nemen? Wij sprokkelden alvast 10 low budget tips die ook jij kan toepassen in je PR & communicatie

Bouw een persoonlijke band op met journalisten

Jij hebt hen nodig, maar andersom is dat net zo goed. Door een fijne relatie te onderhouden schep je een win-win en wordt jou vast veel meer gegund, dan dat er geen of een verzuurde relatie is.

Richt je naar de juiste media

Op je nieuwe modelabel zitten ze bij Boer & Tuinder echt niet te wachten. Tenzij het misschien om laarzen gaat. Richt je met je communicatie naar de juiste kanalen.

Geef journalisten de primeur

Je communiceert eerst het nieuws naar de pers – desnoods met een embargo – maar hen inlichten na de lancering, dat is vijgen na Pasen.

Zorg voor relevant nieuws

Uiteindelijk bepaalt de journalist nog altijd zelf of hij/zij het nieuws publiceert of niet. Enkel berichten met voldoende ‘nieuwswaarde’ komen in aanmerking. Communiceer dan ook alleen als je echt wat te melden hebt. Overspoelen werkt averechts, geloof ons!

Verleid de journalist

En dan bedoelen we om je nieuws te lezen. Met bakken vallen ze in de mailbox, dus een titel of afzender die prikkelt, kan al helpen om uit de massa te springen.

Doe het van de eerste keer goed

Niets minder professioneel dan je persbericht uit te sturen vol met fouten of een vergeten bijlage en enkele minuten/uren later een correctie te moeten mailen. Lees alles een aantal keer na voor je op ‘send’ drukt.

Maak het journalisten makkelijk

De arme stakkers krijgen heel wat input te verwerken. Een professioneel geschreven persbericht kan voor een groot deel overgenomen worden. Bezorg ze gestructureerd en gelijk alle info. De kans dat ze het oppikken is een stuk groter!

Bel enkel als het relevant is

Een journalist bel je alleen als het relevant is.

Ga niet over tot stalking

Ok, een mailtje opvolgen kan één keer, maar als het nieuws dan niet wordt opgepikt wil dit zeggen dat het nieuws niet interessant genoeg was. Stalking heeft nog nooit geholpen.

Stop alles wat je hebt in de titel en de eerste zinnen

Als die niet scoren kan je het voor de rest ook wel schudden.

Meer weten?

Wil je meer weten over de manier waarop je je communicatie en PR professioneel kan aanpakken? Misschien loont het dan wel de moeite om eens met de professionals van The Cult of Content samen te zitten. Wij kennen het klappen van de zweep, onderhouden relaties met pers en journalisten en weten te scoren met jouw communicatie!

Meer en meer hoor je de term influencer marketing. Bloggers zijn de nieuwe helden en Instagram de vervanger van de televisie. Langzaamaan raken ook de Belgische bedrijven overtuigd van Influencer Marketing, maar wat is het eigenlijk en wat mag je er van verwachten?

In a nutshell

Influencer marketing is eigenlijk niet meer dan het inzetten van een persoon of groep voor het beïnvloeden van anderen. Dit gebeurt meestal op de sociale media door personen met veel volgers. Door subtiel (of soms ook minder subtiel) de producten of diensten van een bedrijf mee op te nemen op hun media oefenen ze een vaak onbewuste invloed uit op de volgers.

Eigenlijk valt het te vergelijken met de moderne variant van mond-tot-mond reclame. Bijna iedereen brengt immers serieus wat tijd op de sociale media tegenwoordig.

 

Waarom Influencer marketing?

Hier vallen wel een paar reden voor op te sommen:

  • Meer dan 78% van de mensen hebben vertrouwen in aanbevelingen van mensen die ze kennen. Influencers worden beschouwd als een vertrouwd iemand, dus hun invloed is groot.
  • Als je met de juiste influencer in zee gaat, dat bereikt die vaak een bepaalde kleine of grote niche. Richt je met je bedrijf ook op die niche dan is heel succesvolle communicatie mogelijk.
  • De uitstraling van de influencer kan zich voor een stuk overzetten naar je merk, meer nog de influencer zou wel eens een brand ambassador kunnen worden.

 

Wanneer valt Influencer marketing te overwegen?

Uiteraard het ene product/dienst zich beter voor influencer marketing dan andere. Bij industriële marketing is de meerwaarde op het eerste zicht nihil, maar vergis je niet: ook hier zijn influencers.

Over het algemeen ga je het meeste rendement halen uit Influencer marketing als:

  • Je naar consumenten communiceert. Die kunnen zich immers sneller vereenzelvigen met de influencer.
  • Je snel wat meer naamsbekendheid wenst en misschien ook wel wat gratis bijkomende pers wil scoren.
  • Je engagement wil creëren.
  • Je de sociale mediakanalen van je bedrijf wil promoten.

 

Hoe meet je het rendement?

Hoewel niet alles meetbaar is en ook werken met Influencers een werkje van lange adem is, zijn er toch een paar handvaten. Uiteraard is een 0 meting wel essentieel wil je voor en na goed kunnen vergelijken. Volgende KPI’s kunnen opgesteld worden:

  • Bereik/Impressies
  • Engagement
  • Bijkomende volgers
  • Likes/Reacties
  • Aantal x gedeeld

Uiteraard kan je er ook een direct sales luik aan koppelen, maar dan schiet Influencer marketing al een stuk aan zijn doel voorbij.

 

Hoe kies je je Influencers?

Uiteraard helpen we je daar bij The Cult of Content graag bij, maar even grasduinen op Instagram en Facebook kan ook al heel wat opleveren. Verder beginnen er ook meer en meer bureaus die Influencers verenigen op te komen. The Kube in Antwerpen is bijvoorbeeld een bureau dat influencers selecteert, begeleidt en groepeert. Zij kunnen je adviseren bij het inzetten van de juiste influencers.

 

Meer weten?

Is je interesse gewekt? Wil je meer weten over Influencer marketing en of dit in je contentstrategie past? We bekijken het bij The Cult of Content samen met jou. We vertellen je er graag alles over bij een kopje koffie en bespreken de ontelbare mogelijkheden. Neem gerust contact op, zodat we snel kunnen schakelen.

Hosting door Fraai