FROM THE BLOG

De voor- en nadelen van SEA

Tegenwoordig zijn SEO en SEA onmisbare tools voor bedrijven en merken, en niet meer weg te denken uit de wereld van online marketing. Toch stuiten veel bedrijven nog altijd op problemen en weten ze niet hoe SEO en SEA efficiënt ingezet kunnen worden. Zeker op vlak van SEA waarbij er een rechtstreeks lijntje loopt naar een creditcard, en maandelijkse kosten soms flink kunnen oplopen. Daarom een korte uitleg over SEA, over wat het nu precies inhoudt, waarom je het als bedrijf zou moeten inzetten, alsook enkele nadelen van SEA.

SEO, SEA, SEM… say what?

Even een korte opfrisser, moest je vergeten zijn waar het tegenwoordig in online marketing vooral om draait.

SEA staat voor Search Engine Advertising is het adverteren in zoekmachines. Het gaat hierbij om de betaalde zoekresultaten in zoekmachines als Google, Bing en Yahoo. Wanneer men over SEA spreekt, gebruikt men ook wel eens de term Pay Per Click.
SEO ofwel Search Engine Optimization is het optimaliseren van een website op bepaalde zoektermen om zo hoger in de organische of niet betaalde zoekresultaten van zoekmachines te komen. De Nederlandstalige term die veel gebruikt wordt, is zoekmachine optimalisatie.
SEM betekent Search Engine Marketing, en is de overkoepelende term van zoekmachine optimalisatie en zoekmachine advertenties gezamenlijk.

SEA heeft een groot aantal voordelen, waaronder:

  • Direct resultaat: zodra je de advertentie ‘live’ zet, is deze te vinden in de zoekresultaten.
  • Je bedrijfswebsite wordt gegarandeerd getoond op de eerste pagina van Google.
  • Je kan zelf (grotendeels) het budget bepalen, zo kan je zelf instellen hoeveel geld per maand je wil besteden aan de zoekmachine advertenties.
  • Een kind kan de was doen bij Google Ads. Het systeem werkt gemakkelijk, en de advertenties zijn gemakkelijk te onderhouden. Je hebt er dus relatief weinig kennis voor nodig.
  • Zodra de advertentie loopt, hoef je hier in principe niets meer aan te veranderen, en je bereikt direct resultaten.
  • Alles is meetbaar binnen Google, je kan dus alle resultaten en statistieken opvolgen en bekijken of je zoekmachine advertentie zinvol is geweest en je website bezocht is, door wie en hoe vaak. Meten = weten!

 

Voor alles een keerzijde, ook bij Search Engine Advertising. SEA kent dus ook enkele nadelen:

  • Zo kunnen de kosten snel oplopen. Bij zoekmachine-advertenties betaal je doorgaans per klik. De bedragen per klik kunnen variëren, maar het kan al snel oplopen tot flinke bedragen.
  • Doorgaans heb je met SEA een pak minder bezoekers dan met SEO.
  • Bezoekers klikken doorgaans minder snel en minder vaak op betaalde advertenties dan op niet betaalde (organische) zoekresultaten.
  • Op het moment dat je stopt met adverteren, verdwijn je direct uit de zoekresultaten. Wanneer je stopt met SEO is dit niet het geval.

 

Wanneer moet je SEA inzetten als bedrijf?

Afhankelijk van je doelstelling en budget is de keuze voor SEA relatief gemakkelijk te maken. Het is hierbij wel aan te bevelen om te onderzoeken hoe je website op dit scoort in zoekmachines. Zo moet je achterhalen welke zoekwoorden het meest relevant zijn om goed op gevonden te worden. Soms zijn er bijvoorbeeld zoekwoorden waarmee je heel lastig bovenaan kan komen te staan in zoekmachines. Het gaat hierbij vooral om algemene zoekwoorden, bijvoorbeeld zoektermen bestaande uit 1 woord, zoals ‘auto’. Met een zoekwoord als ‘auto’ is het lastig om met SEO bovenaan te komen staan in zoekmachines vanwege de hoge concurrentie. In dat geval zou SEA uitkomst kunnen bieden. Overigens zijn populaire zoektermen met veel concurrentie door de zoekmachines niet onopgemerkt gebleven. Ook niet door de concurrenten. Dit houdt in dat de kosten per klik voor een zoekwoord als ‘auto’ al snel kunnen oplopen.

Meer weten?

Uiteraard kan je zelf aan de slag gaan met SEA, maar The Cult of Content helpt je er graag mee! Contacteer ons gerust voor vrijblijvend advies.

Hosting door Fraai