FROM THE BLOG

Over gebakken lucht & eenheidsworst

no bullshit

Een kritische blog over de eigen sector en enige zelfrelativering, mag dat of is dat nestbevuiling?  Het antwoord zal ongetwijfeld afhangen van de persoon aan wie je het vraagt. Maar eigenzinnig als we bij The Cult of Content zijn doen we het toch, zonder te pretenderen dat we zelf foutloos zijn. Een mening hebben is tot op de dag van vandaag gelukkig niet verboden.

We moeten een Facebookpagina hebben

Hoeveel keer we deze zin al gehoord hebben? We zouden het niet bij benadering kunnen zeggen, maar dat het veel is, dat staat als een paal boven water. Ondernemers die een wind hebben horen waaien, weten dat ze online actief moeten worden, maar geen flauw benul hebben hoe, grijpen vaak als eerste terug naar Facebook. Niet onlogisch, maar ook zeer riskant. Vaak hoeven ze immers helemaal niet op Facebook aanwezig te zijn of toch niet op de manier die ze zelf voor ogen hebben. Dikwijls zitten de problemen en bijgevolg de oplossingen veel dieper dan het in de lucht schieten van een Facebookpagina!

We hoeven er dan ook vast geen tekening bij te maken dat als zij op de verkeerde partij botsen, ze vaak veel te duur betaalde, verkeerde en makkelijke oplossingen meekrijgen. Het gevolg? Een klant/ondernemer die veel te weinig rendement ziet, ontgoocheld geraakt en die afhaakt. Nefast voor alle spelers in de markt natuurlijk.

Wij kunnen geen wonderen

Nee, wij kunnen geen wonderen en wat is er mis met dat toe te geven? Van een half kreupel paard dat al jaren geen verzorging heeft gehad kunnen ook wij geen racepaard meer maken, dus dat beloven we je ook niet. Mits wat goede verzorging kan je er nog wel een plaats op de erelijst mee bemachtigen en is dat in dit geval al geen wonder?

Toch horen we nog veel te vaak beloftes over topposities in Google binnen de maand, heel makkelijk te onderhouden CMS-systemen waar eigenlijk geen touw aan vast te knopen valt en fenomenale campagnes die het geld doen binnenstromen. Wij denken niet dat onze sector/business daar wel bij vaart, maar wie zijn wij natuurlijk… Enige realiteitszin bij alle partijen en wat minder opportunisme is soms niet slecht.

Uitvoerend in plaats van sturend

De meeste kmo’s beschikken niet over een batterij aan marketeers en hebben geen tijd over om zich te verdiepen in alle tools, best practices en mogelijkheden die de markt te bieden heeft. Al te veel rekenen op de input van klanten brengt dan ook weinig zoden aan de dijk. De meest gehoorde opmerking tijdens een prosepectiegesprek is niet toevallig: “Mijn bureau voert alles wel uit wat ik vraag, maar er kruipt voor mij alsnog heel wat tijd in om het materiaal aan te leveren en eigenlijk begrijpen ze mijn business totaal niet. Ik vraag me ook wel af of het hen interesseert”.

Tijd om proactief aan de slag te gaan

We komen met zoveel bedrijven en sectoren in contact, dat een kruisbestuiving toch vanzelfsprekend moet zijn. Wat in de ene sector werkt, moet in de andere, vaak mits wat aanpassingen ook kunnen. Ondernemers hebben nood aan ideeën, baanbrekende inzichten waar ze zelf wat mee kunnen en wat aan hebben. Aan een bureau dat met voorstellen komt, eerder dan een bureau dat afwacht. Maar dan wel voorstellen die wat opleveren in plaats van alleen maar dienen om de cashflow van het bureau op peil te houden.

Sparringpartners die met mogelijkheden komen die ze in de markt hebben opgepikt en al hebben vertaald naar de business van de klant. Daarvoor moet je de business en de markt dan ook willen/kunnen begrijpen en vaak ook tijd en moeite investeren en ja, dat kost geld

Meer en meer interne externen

Hoeft het te verbazen dan meer en meer kmo’s dan ook op zoek gaan naar een freelancer die 1 à 2 dagen per week effectief bij hen op kantoor komt werken en zo de business leert begrijpen, in plaats van met een bureau samen te werken? Wij snappen het wel.

Wij kunnen vervolgens niet meer doen dan ogen en oren open te houden en creatieve, rendabele voorstellen te formuleren. Mogelijkheden waar de klant zelf nog geen seconde heeft bij stilgestaan, maar die heel wat kunnen bijdragen aan zijn business. Zowel on- als offline. Alleen met geweldig rendabel ideeën kunnen we ons echt differentiëren en onze meerwaarde aantonen. En eerlijk: dat vinden we helemaal niet erg!
Wil je met ons eens een boompje opzetten over het bovenstaande? Je bent altijd welkom en we beloven je alvast geen consultancy fee te factureren!

Hosting door Fraai