FROM THE BLOG

Growth hacking, wat voor jou?

Google posts

De nieuwe hype in marketingland? Growth hacking, zonder twijfel! Uber is er mee groot geworden, Airbnb doet het en Spotify is er marktleider door. Dus waar wacht je op? Euh, op een woordje uitleg misschien? Wij wijzen je even kort de weg, want tussen alle buzzwords is het makkelijk verloren lopen.

Growth hacking is eigenlijk niet meer of minder dan met een beperkt budget, door middel van experimenteren en testen kijken wat werkt. Zo, dat mysterie is ook weer opgelost, over tot de orde van de dag. Wacht even! Geen dure marketing meer, maar zelf proberen, dat klinkt eigenlijk echt wel goed, nee? Met deze 3 manieren kun je op een beperkte schaal al zelf aan de slag. Voor het vervolg en wat meer duiding klop je maar bij ons aan!

Netwerken staan centraal

Het succes van je product of dienst hangt vaak samen met het aantal gebruikers. Deze gebruikers moet je natuurlijk waarde aanbieden om ze te overtuigen. Denk maar aan Facebook, Ebay of Uber. Je hoeft echter niet van 0 te beginnen, je kan perfect de bestaande netwerken gebruiken om jouw dienst te promoten. Doen we dat niet allemaal een beetje via Facebook? Een goed voorbeeld komt van de notoire growth hackers bij Airbnb. Ze boden hun gebruikers aan om hun advertentie op Craigslist te zetten en namen daarnaast op Craigslist aangeboden appartementen over op hun website. Of denk maar eens aan de posts op Facebook waarin mensen lieten zien naar welk nummer ze aan het luisteren waren. Geniaal van Spotify!

Ga viraal

Nee, we gebieden je niet van een infectie op te doen, maar je gaat wel anderen aansteken. Andere gebruikers binnenhalen zorgt immers voor een exponentiële groei. Zorg voor content die raakt, inspireert of zo van de pot gerukt is, dat deze rondgaat. Zorg voor een model waarmee je vrienden kan uitnodigen en referenties en delen stimuleert. Soms kan het zelfs nuttiger zijn om te investeren in het aantrekken en belonen van klanten, dan in dure reclamecampagnes. Nu klinkt viraal gaan wel makkelijk, maar er komt veel proberen bij aan te pas. Maar je kent het gezegde: de volhouder wint!

Zorg dat je klanten blijven

Fortuinen uitgeven aan het binnenhalen van nieuwe klanten, maar er vervolgens niet meer naar omkijken: veel bedrijven bezondigen zich eraan. Je bestaande klanten echter pamperen, aanzetten om meer geld te besteden en je aan te bevelen bij andere klanten is echter minstens zo belangrijk. Met Growth hacking optimaliseer je deze stappen en ga je ook achter afhakers aan. Waarom denk je dat je een mailtje krijgt als je een vol winkelwagentje achterlaat zonder effectief te kopen?

Houd contact met mensen die ooit interesse hadden, doe ze gerichte aanbiedingen en geef bestaande klanten eens spontaan korting, wedden dat het werkt? Investeer tijd in bestaande klanten en warme leads, dat gaat het snelst!

Begin met experimenteren

Leer je kanten kennen. Waar haken ze af en waarom? Welke aanbiedingen werken? Wel bezoekers, maar kopen ze niet? Neem je tijd om er dieper op in te gaan. Kloppen je aannames wel? Misschien zie je wel iets over het hoofd en werkt het mits een kleine aanpassing wel! Blijf experimenteren en onderbouw je keuzes.

Kan je bij dit proces wel wat hulp gebruiken? Wij groeien in elk geval als kool, dus we hebben best wel wat expertise. Contacteer ons en we zetten er graag een boompje over op. Die hakken we natuurlijk niet!

Hosting door Fraai