Heeft het inzetten van influencers meerwaarde voor mijn bedrijf?

Je kan niet meer om influencer marketing heen, bloggers en vloggers zijn overal en promoten meer en meer merken. Kan jouw bedrijf baat hebben bij het inzetten van influencers? Wel wij zetten alvast een aantal handige inzichten op een rijtje.

Influencer marketing staat nog in zijn kinderschoenen

Influencers mogen dan wel hot zijn, er zijn toch wel een aantal aandachtspunten als je met influencers wil gaan werken. Ook voor ons als contentmarketing en influencer agency zijn er nog wel wat struikelblokken. Zo is influencer marketing steeds maatwerk en kruipt er redelijk wat tijd in. Bovendien is het meten van het resultaat vaak moeilijk, zoniet quasi onmogelijk.

Meer en meer influencers worden echter professionals, werken met media kits en kunnen hun eigen cijfers. Dit maakt het werk vaak een stuk makkelijker. Verder merken we dat micro-influencers steeds belangrijk worden. Het draait immers niet altijd om aantal volgers, maar om authenticiteit en impact. Micro-bloggers mogen dan minder volgers hebben, ze hebben vaak wel heel geëngageerde volgers, wat dan weer interessant kan zijn. Reken maar dat potentiële klanten zich hier makkelijker mee vereenzelvigen.

Waarom influencer marketing wat voor jouw bedrijf kan zijn?

Zet je neer, neem wat nootjes en capteer:

  • Meer dan 78% van de mensen hebben vertrouwen in aanbevelingen van mensen die ze kennen. Influencers worden beschouwd als een vertrouwd iemand, dus hun invloed is groot. Zeker bij micro-bloggers is de impact groot, ook al zijn de aantallen kleiner.
  • Als je met de juiste influencer in zee gaat, dat bereikt die vaak een bepaalde kleine of grote niche. Richt je met je bedrijf ook op die niche dan is heel succesvolle communicatie mogelijk.
  • De uitstraling van de influencer kan zich voor een stuk overzetten naar je merk, meer nog de influencer zou wel eens een brand ambassador kunnen worden.
  • Communiceer je richting eindconsument dan kun je er baat bij hebben.
  • Wil je snel je social mediakanalen of merk in de markt zetten, dan kunnen influencers daar bij helpen.

Kortom, ga je met de juiste influencers in zee, dan kan de impact groot zijn. Ga bij voorkeur ook voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Beter enkele influencers die perfect bij je merk passen, dan een heleboel die het enkel voor het geld of de cadeautjes doen.

Zo kies je de geschikte influencers?

Zie je door de bomen het bos niet meer? Wel, hier zijn enkele praktische tips om de juiste influencers op de kop te tikken.

  • Bepaal het doel van je campagne. Wat wil je bereiken, wat is je budget en wil je een langetermijnsamenwerking of blijft het bij een one shot? Bepaal op voorhand wanneer je tevreden, bent.
  • Houd er rekening mee: influencers zijn niet gratis. Mijd wel de influencers die enkel voor het geld kiezen en niet bij je merk passen.
  • Kijk verder dan het bereik. Bekijk of je influencers ook een actieve achterban hebben. Is er veel interactie met de volgers?

Hoe meet je het rendement?

Hoewel niet alles meetbaar is en ook werken met Influencers een werkje van lange adem is, zijn er toch een paar handvaten. Uiteraard is een 0 meting wel essentieel wil je voor en na goed kunnen vergelijken. Volgende KPI’s kunnen opgesteld worden:

  • Bereik/Impressies
  • Engagement
  • Bijkomende volgers
  • Likes/Reacties
  • Aantal x gedeeld
  • Uiteraard kan je er ook een direct sales luik aan koppelen, maar dan schiet Influencer marketing al een stuk aan zijn doel voorbij.

Meer weten over influencer marketing?

Wil je meer weten over influencer marketing, een campagne opzetten of hulp bij het selecteren van de juiste influencers? Geef ons gerust een seintje en we bekijken samen de mogelijkheden.

    Write a comment

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.