FROM THE BLOG

Het klantenmagazine is springlevend!

content magazine

Een klantenmagazine niet meer van deze tijd? Hoewel een papieren versie misschien een beetje op zijn retour is, is de digitale variant springlevend. Maar zelfs de papieren variant kan nog steeds de spil zijn van je contentmarketing. Niet iedereen is immers even ver op het digitale pad en zou het niet jammer zijn om slechts met een deel van je doelpubliek te communiceren? Want vergeet niet dat communicatie maatwerk is!

Je klantenmagazine als spil

Hoewel sommige contentmarketeers hun neus ophalen voor klantenmagazines, geloven we er bij The Cult of Content wel in. Heel wat van de huidige contentmarketing vindt trouwens zijn oorsprong in deze klantenmagazines. Uiteraard moet je mee met de nieuwe (digitale) toepassingen, maar daarom moet je het kind toch nog niet met het badwater weggooien?  Een modern, opgefrist klantenmagazine dat ook online aanwezig is, kan perfect als spil dienen om de rest van je communicatie aan op te hangen.

 Stel één medium centraal

Een probleem bij de grotere kmo’s is het laten doorstromen van de informatie. Waar persoon x verantwoordelijk is voor het klantenmagazine, is persoon y verantwoordelijk voor Facebook en nog een ander voor de mailings. Zo gaat heel wat waardevolle informatie en synergie verloren. Vaak helpt het om één medium centraal te stellen en dan gaat onze voorkeur uit naar het klantenmagazine. Zo is er een heel duidelijke focus.

Aangezien er heel wat informatie moet verzameld én geproduceerd worden voor een klantenmagazine lijkt ons de centrale plaats ook logisch. Deze informatie, vaak bijeengesprokkeld door ervaren redacteuren, kan dan verder doorvertaald worden naar andere media. Deze informatie kan bijvoorbeeld door de specialisten aangepast worden naar SEO-webteksten en andere varianten. Dit werkt uitermate efficiënt!

Waarom een klantenmagazine

Daar zijn wel een aantal redenen voor op te sommen. Een goed samengesteld magazine verhoogt de betrokkenheid van je klant, versterkt de band en zorgt voor een langetermijnrelatie. Bovendien kan je heel wat waardevolle input via dit magazine vergaren. Zelfs rechtstreekse verkoop via je online magazine is mogelijk, al moet wat ons betreft daar niet de focus liggen.

Zelf met een klantenmagazine aan de slag?

Overweeg je zelf een klantenmagazine, dan kan je natuurlijk beroep doen op The Cult of Content. Ga je liever zelf aan de slag, dan geven we je alvast 5 tips mee:

  • Informeer en verras met de juiste content
    Geef klanten het gevoel dat ze belangrijk zijn, want dat zijn ze ook. Klanten die geregeld verrast worden met content waar ze écht wat aan hebben zijn een heel stuk trouwer en spenderen meer.
  • Zie een klantenmagazine als onderdeel van je mix
    Enkel een klantenmagazine volstaat niet. Zorg voor een lijn in al je communicatie, zowel on- als offline en zie je magazine als één onderdeel van je communicatie.
  • Mailings zijn efficiënt om je magazine te verspreiden
    Je magazine gewoon online zetten en daar stoppen is niet verstandig. Geef je nieuwsbrief een upgrade door je klantenmagazine op deze manier te verspreiden.
  • Benut de mogelijkheden van een digitaal magazine
    Maak geen kopie van je gedrukt magazine, maar benut de mogelijkheden optimaal. Links, bijkomende info, infographics, filmpjes en zelfs gelijk bestellen, de mogelijkheden zijn enorm. Vergeet ook zeker niet je communicatie te personaliseren!
  • Maak een magazine op maat
    Zorg dat je je doelgroep en segmenten kent en communiceer op maat. Dit kan betekenen dat je verschillende versies van je magazine dient uit te brengen.

 

Meer weten over de mogelijkheden van een klantenmagazine? Contacteer ons en we vertellen je er in geuren en kleuren over!

Hosting door Fraai