Hoe zorg je ervoor dat je content blijft hangen? 

Content die kleeft

Face it: de kans is groot dat jouw boodschap nooit bij je doelgroep terecht komt, laat staan dat je communicatie blijft hangen. De stortvloed aan content is enorm, en opvallen is geen sinecure. Sorry, wij hebben ook geen mirakeloplossing voor je contentmarketing, maar kunnen je wel vijf tips meegeven. Geen rocket science, maar wel makkelijk toepasbaar en met effect. Probeer ze eens uit, in het slechtste geval ben je enkel wat tijd kwijt. 

Tip 1 l Houd je boodschap zo eenvoudig mogelijk 

Als je maar 3 seconden aandacht aan iets geeft, wil je de boodschap dan makkelijk of moeilijk? Voor je nog maar begint te typen, moet de kernboodschap die je wil overbrengen glashelder zijn. Vat vervolgens je boodschap samen in maximaal twee zinnen, korter mag. Bij voorkeur is je boodschap activerend, pakkend en is er een focus. Niet evident, maar vaak kruipt er dan ook meer werk in de voorbereiding en het helder krijgen van de boodschap, dan in het uitschrijven van de boodschap zelf. 

Tip 2 l Durf te verrassen 

Routine is dodelijk, dus durf af en toe eens te verrassen. Geef je doelgroep een reden om verder te kijken en je content te consumeren. Probeer je content marketing dan ook een bepaalde durf te geven en breng een verrassingseffect. Dit kan met een simpel beeld, maar ook met een boodschap zijn. Durf je eigen mening geven met een frisse blik, waarom moet iedereen de kudde volgen? Het spreekt voor zich dat jij je ingenomen standpunt onderbouwt met argumenten en eventueel bewijs. 

Tip 3 l Wees concreet

Niemand zit vandaag de dag nog te wachten op wollige en nietszeggende content marketing. Heb je niets te zeggen, zeg dan ook niets. Kijk uit met woordspelingen, wijk niet teveel af van het onderwerp en mijd al te veel geleuter. Breng je boodschap krachtig en to the point over. Blijf ver weg van jargon en zorg dat je doelgroep je boodschap kan visualiseren. 

Tip 4 l Speel in op emoties 

We zijn allemaal mensen van vlees en bloed en de meesten van ons beschikken ook over emoties waar je op kunt inspelen. Bepaal op voorhand welke emoties en gevoelens je kunt bespelen met je product of dienst en verpak dit vervolgens in een overtuigende boodschap. Probeer te achterhalen – dit kan ook door testen – voor welke emoties je doelgroep het gevoeligst zijn en speel hier vervolgens verder op in. Zo schep je meerwaarde uit je content marketing en merk je het rendement al snel. 

Tip 5 l Doe aan storytelling 

Waarom vertellen we al jaren sprookjes? Omdat meeslepende verhalen blijven hangen natuurlijk. Ook in je content marketing hoort storytelling, hoe maak je anders het verschil met collega’s die net hetzelfde doen? Schep een verhaal dat matcht met je doelgroep en refereert naar hun dromen en ambities. Daarom geef je ook geen productkenmerken mee, maar vertaal je ze in concrete voordelen. Trek je doelgroep mee in het verhaal, zorg voor een conclusie en brei er een inspirerende call to action aan vast. Een garantie op content marketing succes! 

Jouw content marketing laten kleven? 

Wil jij ook jouw content marketing laten kleven, maar zie je er tegenop om het zelf te doen, of ontbreekt je de tijd of de skills? Bij The Cult of Content helpen we je graag een handje om je content marketing naar een hoger niveau te tellen. Wij zorgen voor boodschappen die blijven kleven en binnen de kortste keren met jouw bedrijf geassocieerd worden. Probeer het gerust eens uit.