FROM THE BLOG

Instagram als commerciële tool

Instagram marketing

Dat Instagram aan een stevige opmars bezig is, vaak ten koste van Facebook, dat hoeft geen verder betoog. Influencers, bedrijven en zelfs eigenaars van katten, meer en meer wordt voor Instagram gekozen om zich te profileren. Maar wat kan je nu als bedrijf werkelijk met Instagram en hoe schakel je dit social media kanaal optimaal in? The Cult of Content geeft je een aantal korte, krachtige regeltjes mee!

1. Maak een bedrijfspagina

Alles start natuurlijk met een bedrijfspagina, hiervoor heb je wel eerst een persoonlijke account nodig. Je kan je Instagramprofiel linken aan je Facebookprofiel (ze zijn beide van Mark Zuckerberg) en vervolgens geef je nog een aantal gegevens over je bedrijf in.

Hou er ook rekening mee dat je een bedrijfspagina nodig hebt op Facebook, wil je als bedrijf aan de slag gaan op Instagram. Bedrijfsprofielen zijn gelukkig (nu nog, je weet nooit) gratis!

Als je overschakelt op een bedrijfspagina op Facebook komen er voor jezelf en bezoekers een aantal opties bij. De belangrijkste? Bezoekers kunnen je rechtstreeks bellen of mailen, terwijl jij statistieken ter beschikking krijgt.

Via deze statistieken krijg je een inzicht in de demografische gegevens van je volgers. Je merkt ook wanneer je berichten het succesvolst zijn en welke foto’s het best scoren.

2. Maak gesponsorde berichten

Eens je over een bedrijfspagina beschikt kan je ook gesponsorde berichten plaatsen. De prijs van een gesponsord bericht hangt af van de doelgroep, het tijdstip en de duur van de actie!

Deze opties zijn momenteel beschikbaar in België en kunnen dus beter gebruikt worden.

3. Benut Instagram Stories

Heel kort door de bocht is Instagram Stories een platte kopie van Snapchat. Eigenlijk komt het er op neer dat je als persoon/bedrijf verhalen kan plaatsen bestaande uit foto’s en filmpjes en deze kan optuigen met allerhande filters. We gaven het al aan, een kopie dus.

Maar wat heb je er nu als bedrijf aan?

  • Tijdens een story is het mogelijk een bericht te sturen naar de kijker.
  • Beschik je over een grote fanbasis als merk dan is de kans groot dat je Instagram volgers je verhalen ook effectief gaan bekijken.
  • Je kan zien wie jouw story bekeken heeft.

We zouden er nog een heel aantal kunnen opsommen, maar dat zou ons te ver leiden. Experimenteren en uitproberen is de boodschap.

Waarmee kan je scoren als bedrijf op Instagram Stories?

  • Een blik achter de schermen
  • Realtime content met een randje
  • Zoek de interactie met je volgers

4. Adverteren op Instagram Stories

 

 

Binnenkort wordt het ook mogelijk te gaan adverteren via Instagram Stories. Full screen advertenties zullen mogelijk zijn, Mark moet ergens zijn centen halen …

Dat er nog een hoop nieuwe mogelijkheden zullen bijkomen in de nabije toekomst, daar mag je zeker van zijn. Bij The Cult of Content volgen we deze alvast op de voet en vertellen we je er graag meer over bij een kopje koffie. Contacteer ons als je meer wil weten en de mogelijkheden voor jouw bedrijf wil bekijken!

Hosting door Fraai