FROM THE BLOG

Is Snapchat wat voor mijn bedrijf?

Snapchat advertising

Facebook blijft natuurlijk belangrijk in je digitale strategie, maar het publiek wordt steeds ouder en in de overvloed aan berichten is het niet simpel om op te vallen. Waar de jeugd zich dan wel situeert? Instagram, Pinterest en ook Snapchat hebben de harten van de jongeren weten te veroveren. Vooral Snapchat kende het voorbije jaar een spectaculaire groei en dat is ons natuurlijk niet ontgaan. Maar wat kan je er nu mee als onderneming en hoe pak je dat aan?

Wie gebruikt Snapchat?

Wist je dat Snapchat ondertussen meer dan 100 miljoen leden heeft, goed voor meer dan 7 miljard videoclips? Verder zijn de heavy users van het platform, jongeren tussen 13 en 25 jaar, handig om weten! Volgens recent onderzoek zijn er in België meer dan 1 miljoen accounts en heeft maar liefst 60% van de jongeren tussen 16 en 24 jaar een account.

Uiteraard heeft deze doelgroep heel specifieke verwachtingen van Snapchat en houd je maar beter rekening met deze ‘regels’ om de doelgroep optimaal te bereiken en niet voor het hoofd te stoten.

Wij geven je alvast 5 ongeschreven regels mee:

Regel 1
Stuur niet te veel snaps

Het is niet omdat het kan dat je het moet doen. Teveel snappen werkt eerder nefast, zeker als merk. Je merk promoten doe je onrechtstreeks door leuke content te bieden, niemand zit te wachten op ‘platte’ advertenties. Breng originele content met een knipoog, daarmee scoor je veel beter!  

Regel 2
Korte snaps

10 seconden is tegenwoordig best lang om geconcentreerd te blijven, hou daar rekening mee! Gebruik enkel de seconden die je nodig hebt om je boodschap over te brengen en hou het kort.

Regel 3
Authentiek

Filters? Niet doen! Authenticiteit is wat jongeren willen op Snapchat. De filters hou je maar voor Instagram. Je hoeft hier helemaal geen likes te scoren, op Snapchat wil je gewoon buzz creëren en op een persoonlijke manier aan je uitstraling/imago werken. Gebruik Snapchat als merk, zoals je het privé zou gebruiken.

Regel 4
Denk na voor je een snap stuurt

Idealiter wordt Snapchat mee opgenomen in je contentplan, maar denk in elk geval na voor je aan het snappen gaat. Ook al gaat een berichtje maar 24 uur mee, er kunnen screenshots gemaakt worden en die gaan soms hun eigen leven leiden. Kan je meerdere medewerkers inschakelen om op een professionele manier over je bedrijf te snappen, doe dit dan! Een inside look is nooit verkeerd. Als meerdere mensen bezig zijn met het plannen van snaps is er automatisch ook meer controle op wat er buiten gaat, een extra pluspunt!

Regel 5
Gebruik Snapchat ook effectief!

Als je besluit dat Snapchat in je communicatie past, gebruik de app dan ook! Niets is erger dan een account die niet gebruikt wordt. Wil je snel een groot publiek bereiken dan kan een samenwerking met influencers zeker een optie zijn. Promoot Snapchat ook via je andere social media kanalen en ga de conversatie aan.  

Hoe kan je Snapchat gebruiken?
  • Ga een gesponsorde samenwerking met een influencer/celebrity aan
  • Maak Snapchat stories met leuke content en interessant nieuws
  • Sponsor anderen hun verhalen

 

Enkele gouden tips:
  • Kies je ID-naam zorgvuldig. Hou het intuïtief en simpel
  • Zorg voor een ruwe, interessante profielfoto, op Snapchat moet het niet perfect zijn
  • Promoot geen producten, vertel verhalen
  • Promoot Snapchat via je andere communicatiekanalen
  • Leer van influencers en professionals
  • Als je zaken sponsort communiceer dit dan ook open en eerlijk

 

Verbeterde advertentiemogelijkheden

Waar er in de beginfase van Snapchat weinig tot geen mogelijkheden waren voor adverteerders, komt daar nu verandering in. Vorig jaar konden we al gebruik maken van geofilters, waardoor we eigen filters konden creëren. Concreet wil dit zeggen dat je een eigen laag over een locatie kan leggen, gepersonaliseerd op maat van jouw bedrijf of event. Zo kan je unieke snaps laten maken door klanten, branded met jouw afbeeldingslaag. Een voorbeeld vind je hieronder. Dit product zou dit jaar nog verder verfijnd worden. Hiervoor gaat Snapchat alvast een samenwerking aan met Foursquare.

Company Geofilters

Achter de schermen betekent dit dat we veel beter zullen kunnen analyseren door wie en waar de advertenties bekeken worden. Meer Engelstalige informatie over het inzetten van geofilters kan je alvast hier vinden.

Uiteraard kan ook The Cult of Content je hier meer info over geven en deze geofilters voor je aanmaken. Meer weten? We vertellen het graag bij een kopje koffie!

Hosting door Fraai