FROM THE BLOG

Hebben social media nut in een B2B-omgeving

Social media, u kan er niet meer omheen. Maar waar ligt nu het nut of de meerwaarde voor uw bedrijf? Moet je op alle kanalen aanwezig zijn en wat is het rendement dat u er kan van verwachten? Twee zaken geven we alvast mee: social media zijn geen wondermiddel en als u ze niet op een kwalitatieve manier inzet, kan u het misschien beter later . Soms zal u dus een nee verkocht krijgen door ons, maar neem ons dat alstublieft niet kwalijk.

 

Het verschil tussen B2B en B2C

Het verschil tussen beide hoeven we u waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Maar het spreekt voor zich dat social media kanalen indien u in de B2C-markt actief bent essentieel zijn. Maar produceert u kleppen voor een motor, zit er dan wel een meerwaarde? Toch kunnen in sommige gevallen social media ook voor B2B-communicatie een meerwaarde bieden.

 

    • Als oren en ogen in de markt

       

      Uw social media-kanalen kunnen voor heel wat feedback zorgen van klanten en stakeholders. Uw aanwezigheid kan een aankoopbeslissing positief beïnvloeden en geeft uw onderneming ook net dat tikkeltje meer geloofwaardigheid. Verwacht echter geen gouden bergen, zeker niet als u enkel in België actief bent. De Belg is hier nog altijd redelijk terughoudend in.

      Gebruik dit kanaal om een conversatie op te starten en zorg dat u snel reageert op deze kanalen. Anders hebt u er helemaal niets aan.


    • Als kanaal om productnieuws te verspreiden

       

      En hierbij denken we dan eerder aan LinkedIn dan aan bijvoorbeeld Facebook. Hoeveel mensen zijn er op Facebook werkelijk op zoek naar productnieuws over een al bij al redelijk technisch product? Laat het u niet wijsmaken!

      Via de insights kan u wel zien wie u pagina volgt, bekijkt en interessant vindt. Zorg dat uw communicatie bij de juiste doelgroep terecht komt, anders is het enkel maar verloren budget en tijd.

       

    • Ondersteuning van uw imago


      Bent u niet aanwezig, dan bestaat u in sommige gevallen niet. Hou deze kanalen dan wel up-to-date en ga de communicatie met uw klant aan, anders is de invloed ook weer eerder negatief. Een grote schare aan fans geeft een positief beeld van uw onderneming, maar hebt u slechts een handvol volgers, dan werkt het eerder averechts.

 

    • Versterk online uw positie


      Door social media in te zetten, de juiste #hashtags te gebruiken en geregeld te communiceren stijgt u ook in Google en dat kan wél geld opleveren! Wilt u echt kennis gaan delen en u positioneren als een specialist dan is een blog een veel betere optie. Die verhoogt dan ook nog eens rechtstreeks de traffic naar uw site, waar de conversiemogelijkheden liggen.

 

Tot slot

Liggen er mogelijkheden? Uiteraard, als u geen mirakels verwacht kan u ook in B2B mooie resultaten neerzetten met social media. Beschouw het dan eerder als een ondersteunende tool en laat u vooral ook niets anders wijsmaken door bedrijven die al te graag willen verkopen. Het rendement zal pas op lange termijn duidelijk worden en het goed onderhouden en selecteren van deze kanalen is essentieel. Niet elk kanaal is even essentieel. 

Wilt u een open en eerlijk boompje opzetten over social media voor B2B, geef ons dan gerust een seintje. We garanderen alvast onze ongezouten mening en een kopje koffie.

Hosting door Fraai