Waarom een contentplan ontzettend nuttig is?

Contentplan

Je social media onderhouden, een boost geven of opstarten? Dan heb je een contentplan nodig. Nee, niet omdat we het vriendelijk vragen of voor onze mooie ogen, maar omdat het je jezelf er een heel stuk eenvoudiger mee maakt. 

Wat is een contentplan? 

Een content plan is eigenlijk niet meer dan een projectplanning voor je social media kanalen. Lijst de data op, de kanalen waar je op gaat posten, de topics en het type content dat je er voor nodig hebt en klaar. Bij The Cult of Content plannen we bij voorkeur 2 maanden op voorhand. Door gebruik te maken van een contentplan weet je welke content er geproduceerd moet worden, wie er verantwoordelijk voor is en of je voor bijvoorbeeld een quote, een video en/of een foto gaat. Kortom een contentplan brengt structuur in je content marketing, waardoor je je niet meer elke dag moet afvragen wat je gaat posten. Je kunt een content plan opmaken in Excel, maar er zijn ook heel wat social media planners op de markt. Ze laten toe content op voorhand te maken en op de gewenste datum te publiceren. Denk maar aan bijvoorbeeld Hootsuite of Loomly

Waar zit de meerwaarde van een contentplan? 

Hoe concreter je content plan hoe beter. Door op voorhand te plannen kun je taken toewijzen, let je er op dat er voldoende variatie is in content en houd je de flexibiliteit om last minute posts er tussen te schuiven. Bovendien houdt het  iedereen aangesloten bij de content op de social media en blijft deze levend. Bovendien is een content meeting ook een uitgelezen moment om de koppen eens samen te steken en met creatieve en waardevolle content ideeën op de proppen te komen. 

Hoe begin je aan een content plan? 

Bepaal je strategie en doelen 

Wat wil je bereiken met je content en wie is je doelgroep? Vaak gaat het om nieuwe klanten aantrekken en bestaande klanten informeren, een band scheppen en blijven voeden met waardevolle content. Zorg voor een goede mix aan content, CTA’s die aanspreken en focus niet enkel op verkoop. Houd er ook rekening mee dat je je content moet aanpassen aan de verschillende social media kanalen. 

Analyseer je bestaande content 

Welke content scoorde in het verleden? Hier zijn je volgers duidelijk naar op zoek. Bespreek eventueel ook even met bestaande klanten in welke content ze geïnteresseerd zijn. 

Bepaal de verschillende thema’s

Welke vragen wil je oplossen? Welke acties wil je in de kijker zetten en hoe zorg je voor variatie in je content? Wissel commerciële content af met meer human interest content en speel met beeld, video en eventueel animatie. Kies een paar thema’s waar je over kunt communiceren en die als kapstok dienen. Houd als je gaat bloggen ook rekening met keywords. Als laatste loont het zeker de moeite om een eigen branding in je content te stoppen en met een herkenbare tone of voice te werken. 

Definieer de kanalen 

Facebook, LinkedIn, Instagram, YouTube, … Bepaal de sociale kanalen waar je op wil communiceren. Maar vergeet ook je eigen website, blogs of het inzetten van influencers niet. Je content is vaak zeer breed bruikbaar en als je toch de investering doet, haal je er maar beter het maximale uit. 

Interne communicatie en processen 

In een contentplan ga je ook taken toewijzen. Verzin hier een systeem of werkwijze voor en durf mensen aanspreken op hun taken. Content marketing is te belangrijk om niet serieus genomen te worden. Spreek heldere timings af en communiceer ook tussentijds. 

Voer je contentplan uit

Een plan opstellen is mooi en je kunt de beste tools hebben die je je maar kunt bedenken, het komt natuurlijk op de uitvoering aan. Ga ermee aan de slag en doe dat consequent. 

Kun je hulp gebruiken bij je content marketing? 

Kan je wat ondersteuning gebruiken bij het opstellen van je contentplan of wil je de uitvoering van je content marketing uitbesteden? Geef ons een seintje en we ondersteunen je met alle plezier.  

Write a comment