Waarom KISS het belangrijkste credo in communicatie is

KISS

Dag in dag uit zijn we bij TCoC met content marketing aan de slag. Daarbij beseffen we beter dan wie ook: we zijn wel creatief en professioneel bezig, maar rocketscience is het niet. Meer nog, we proberen onze manier van werken sowieso KISS te houden. Keep It Simple, Stupid! Noodzakelijk als je je boodschap wil overbrengen en doen landen.  

Genialiteit is geen must in content marketing 

Glasheldere communicatie komt het beste over als je het simpel en concreet houdt. Geniale vondsten zijn leuk, een knipoog en wat humor kunnen zeker, maar het belangrijkste is dat je boodschap blijft hangen. Focus op de kern van je boodschap, bepaal wat je zeker wil overbrengen en laat alle ruis achterwege. Klinkt simpel, is het niet altijd. Want een boodschap eenvoudig en helder overbrengen is een kunst. 

Sta zelf maar eens stil bij de stortvloed aan boodschappen die je per dag over je heen krijgt. Social media, radio, op de baan, … Als je het dan voor de drukbezette mens complex gaat maken, is de kans dat je boodschap en content blijft hangen quasi nihil. Daarom dat we zo’n fan zijn van de kiss-methode en ons werk er ook geregeld aan aftoetsen. Hoewel dit principe vooral in de product- en designwereld werd toegepast, wordt het ook al een hele tijd in communicatie gebruikt. 

Enkele best practices van KISS in content marketing 

Voldoende theoretisch gezwets, op naar de praktijk. Hoe pas je KISS toe in je communicatie? Wel, begin alvast met deze tips: 

  • Gebruik korte zinnen
    Beperk je zinnen tot maximaal een 25-tal woorden. In een boek kom je misschien weg met langere zinnen, in communicatie niet. Moet je toch een epistel overbrengen, schakel dan over naar bulletpoints.
     
  • Haal weg wat overbodig is
    Overbodige of complexe woorden? Weg! Houd je zinnen eenvoudig en bij voorkeur activerend. Vermijd jargon, je hoeft niet te tonen dat je het slimste jongetje/meisje van de klas bent. 
  • Structuur
    Eén grote woordenbrij? Hatelijk! Breng structuur aan in je teksten. Werk met kopjes, infographics, kaderstukken, … Maak je communicatie luchtig. Het leven is al zwaar genoeg voor de modale medemens. 
  • Schrijf spreektaal
    Oké, we gaan hiermee de taalpuriteinen tegen ons in het harnas jagen, maar so be it. Schrijf zoals je spreekt, je hoeft geen prijzen te winnen. Vertel een helder verhaal, maar je hoeft geen roman te schrijven. Spreek je lezers direct aan, trek hun aandacht en boei ze.

Schrijf je voor het web? Dan is het KISS-principe nog belangrijker. Geen hond leest alle teksten van A tot Z, de meeste mensen beperken zich tot scannen. Zorg dus dat je belangrijkste boodschap eruit knalt. Begin dus ook altijd met de belangrijkste informatie. 

Jouw content marketing KISS maken? 

Worstel je met je communicatie en content en slaag je er niet in jouw boodschap op papier te krijgen? Wij helpen je graag! Geef ons een seintje en we zorgen voor een kiss-proof communicatie.