FROM THE BLOG

WhatsApp Business zet zijn eerste stapjes met nieuwe API

WhatsApp is een van de populairste social media platformen die wereldwijd gebruikt worden. En daar heeft de dekselse rekel Mark Zuckerberg dan ook gretig gebruik van gemaakt. Begin 2018 werd WhatsApp Business aangekondigd. Alleen zou het toen enkel geschikt zijn voor kleine en middelgrote bedrijven, maar dat is nu verleden tijd.

Met de komst van het nieuwe API is het mogelijk om klantenservice op een breder niveau mogelijk te maken. Zo kan er makkelijker gecommuniceerd worden met klanten, kunnen verzendbevestigingen sneller verstuurd worden en kunnen klanten vlotter aan afspraken worden herinnerd. Misschien ook wel wat voor jouw onderneming?

Wat ben je er mee?

Bedrijven kunnen via deze app in directe verbinding staan met hun klanten. Klanten kunnen gemakkelijker informatie verkrijgen door snel een vraag te stellen, ze kunnen op een click-to-chat button klikken die het voor hun mogelijk maakt om met een bedrijf in gesprek te gaan en ze kunnen voor kleine problemen meteen een antwoord verwachten. Handig als je over genoeg mensen beschikt om snel in te spelen op vragen.

Wat kost dat?

Maar wat zal WhatsApp Business dan gaan kosten? Voor de consument? Niets. Als bedrijf kan je echter een ‘boete’ oplopen als je niet snel genoeg antwoord. Stel, een consument stelt een vraag via WhatsApp aan je bedrijf, dan is het de bedoeling dat je bedrijf hier binnen de 24 uur op antwoordt. Krijgt de consument zijn antwoord pas na die 24 uur, dan betaal je per bericht een boete die zou variëren van vijf tot negen cent. Deze regeling zorgt er natuurlijk voor dat de consument de app gratis kan gebruiken en jij als bedrijf sneller reageert, wat voor iedereen natuurlijk een win-win is.

Niet alleen als je te laat antwoordt word je iets in rekening gebracht, ook als je te veel berichten gaat versturen en de app dit als spam gaat beschouwen. De veiligheid en de privacy van de consument zal gerespecteerd moeten worden en er mogen enkel berichten verstuurd worden als consumenten zelf hun contactgegevens met je bedrijf hebben gedeeld of de eerste stap richting een gesprek zetten.

Hoe dan ook, WhatsApp Business is een interessant social media platform voor zowel bedrijven als consumenten die sneller met elkaar in verbinding willen staan.

Meer weten ?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van WhatsApp of andere digitale mogelijkheden bekijken. Geef ons dan maar een seintje, we weten er wel raad mee!

Hosting door Fraai